Vanaf 26 augustus om 15 uur worden de Haachtsesteenweg en de Koninklijke Sint-Mariastraat in Schaarbeek eenrichtingsstraten. Dan treedt de tweede fase van het circulatieplan voor de wijk Colignon-Josaphat in werking. In november volgt dan de derde fase, in de wijk rond de Berenkuil.
Schaarbeeks circulatieplan: Haachtsesteenweg vanaf volgende week één richting
Bij de aankondiging afgelopen januari van zijn eerste verkeersluwe wijk, Colignon-Josaphat, liet Schaarbeek al weten die perimeter op te zullen delen in drie wijken: Azalea, Koninklijke Sinte-Maria en Berenkuil. Dit maakte het volgens de gemeente mogelijk om betere circulatieplannen op te stellen, en in dialoog te treden met de buurtbewoners.
In tegenstelling tot in Brussel-Stad en Anderlecht, waar het circulatieplan van de ene dag op de andere geheel werd ingevoerd, introduceert Schaarbeek die drie circulatieplannen ook op verschillende tijdstippen. Het circulatieplan in de Azaleawijk is - na een controversiële testfase - al volledig ingevoerd, met als laatste de invoering van eenrichtingsverkeer in de Ernest Cambierlaan in april 2022.
Volgende week vrijdag volgt de Koninklijke Sint-Mariawijk, en in november de wijk rond de Berenkuil. Die geleidelijke invoering was geen bewuste keuze, erkent Schaarbeeks schepen van Mobiliteit Adelheid Byttebier (Groen).
"We wisten enkel dat Azalea meteen kon gestart worden, omdat we het project al getest hadden. Maar bij de andere twee circulatieplannen werd al snel duidelijk dat we geen eenrichtingsstraten konden invoeren zolang het Pogge- en Liedtsplein bijvoorbeeld onderbroken waren door werkzaamheden voor de MIVB, Beliris of Brussel Mobiliteit, en straten in de buurt afgesloten waren."
Op het kaartje hieronder zie je wat er vanaf volgende week vrijdag om 15 uur concreet verandert. (Lees verder onder de kaart)
De Haachtsesteenweg wordt vanaf volgende vrijdag dus eenrichtingsverkeer tussen het Koninginneplein en de Rubensstraat, in de richting van het Colignonplein, met een eigen bedding voor het openbaar vervoer. In de parallelle Koninklijke Sint-Mariastraat zal gemotoriseerd verkeer enkel nog in de tegenovergestelde richting, naar de Vijfhoek, mogen tuffen. Die straat krijgt een dubbel fietspad in okerkleur.
Op het Koninginneplein, aan de kruising met de Haachtsesteenweg, komt een 'filter', waardoor auto's die vanuit het noorden richting de Koninklijke Sint-Mariakerk komen verplicht zullen worden de Paleizenstraat in te slaan.
Tussen de Haachtsesteenweg en de Paleizenstraat wordt ook de Rogierlaan een eenrichtingsstraat richting westen. Daarnaast worden nog een paar kleinere stukken van omliggende straten in één richting afgesloten.
'Azalea: leerschool'
Dit is dus de eerste echt nieuwe fase sinds de invoering van het circulatieplan. Byttebier noemt het circulatieplan rondom de Azalealaan in dat verband een goede leerschool. "Je moet snel reageren op vragen en klachten, zonder dat we het plan daarom meteen helemaal omgooien. Maar we hebben bijvoorbeeld wel problemen met de signalisatie aangepast, en één bepaalde straat van verkeersrichting veranderd."
Voor volgende week zijn de voorbereidingen volop bezig, verzekert de schepen. "We hebben een informatiefolder verspreid in de wijk, en er hangen grote pancartes in de straten die de verandering aankondigen. Stadswachten en politieagenten zullen op de dag zelf volop aanwezig zijn in de betrokken straten, en zijn heel goed geïnformeerd over het volledige plan."
Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , Adelheid Byttebier , Cécile Jodogne , circulatieplan , Azaleawijk , Berenkuil , koninklijke sint-mariakerk , Stephensonstraat
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.