Het Brussels verkeerslichtenplan, waarbij de verkeerslichten op de belangrijkste assen op elkaar afgestemd worden in functie van het tijdstip en de verkeersvraag, leidt tot minder file en minder luchtvervuiling. Dat meldt minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) zaterdag. Wagens moeten minder stoppen en het verkeer stroomt vlotter door.
Slimme verkeerslichten: minder file en minder luchtvervuiling
Lees ook: Verkeerslichten creëren ellenlange files
Momenteel zijn de verkeerslichten op 8 van de 18 geplande belangrijke verkeersassen in Brussel op elkaar afgestemd. Het gaat om de lichten aan de Keizer Karellaan, de Leopold II-laan, de Belliardstraat, aan Sainctelette-IJzer, de Werkhuizenkaai, de Van Praet brug, de Industrielaan en de Wetstraat.
De slimme verkeerslichten houden rekening met het tijdstip en de hoeveelheid verkeer. Zo zijn er verschillende scenario's voor spits- en daluren, maar ook voor evenementen of tunnelsluitingen.
Door die aanpassingen moeten wagens minder stoppen, en dat heeft ook voordelen voor de doorstroom en de luchtkwaliteit.
"De resultaten zijn alvast veelbelovend," zegt Smet. " Het aantal file-uren op deze assen daalt aanzienlijk en we noteren een daling in luchtvervuiling."
Op vlak van CO2-uitstoot werd een gemiddelde daling van 5 procent genoteerd bij evaluaties op de Keizer Karellaan en de Leopold II-laan. Door de slimme verkeerslichten werden daar ook 185 file-uren minder geteld per werkdag.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Pascal Smet , luchtvervuiling
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.