Het openbaar onderzoek voor een nieuw mobiliteitsplan in Ukkel is geopend. Het plan is opgesteld door een studiebureau dat een hele reeks aanbevelingen deed, van fietssuggestiestroken tot eenrichtingsverkeer in verschillende straten. De burgemeester wil voor de definitieve plannen sterk inzetten op burgerparticipatie, maar zet zich af tegen Good Move. "De filosofie van Good Move zult u niet in Ukkel zien."
Ukkels mobiliteitsplan distantieert zich van Good Move-filosofie
Het vorige mobiliteitsplan in Ukkel dateert van 2006. Hoog tijd voor verandering dus, dacht de gemeente. Er werd een studiebureau aangesteld, dat een hele reeks voorstellen deed en in een actieplan werd gegoten. "Mobiliteit is enorm geëvolueerd in die tijd. Er zijn allerlei nieuwe transportmogelijkheden bij gekomen. Een nieuw plan was dus erg nodig," zegt burgemeester Boris Dilliès.
In Ukkel heeft 60 procent van de huishoudens een auto, dat is meer dan het Brusselse gemiddelde van zo'n 50 procent. "We moeten dus zeker rekening houden met die 40 procent die geen auto bezit. We willen dan ook inzetten op openbaar vervoer en het voetgangerskarakter van onze mooie gemeente benadrukken. Daarom zullen we veel voetpaden aanpakken."
Het plan
Eerst en vooral wil de gemeente dus vooral inzetten op het voetgangersnetwerk. Het actieplan telt talloze voorstellen, waaronder het omvormen van enkele straten tot woonerven en woonzones of voetpaden breder en toegankelijker maken. Ook wordt een doorgang voor fietsers en voetgangers voorgesteld onder de sporen van het treinstation Kalevoet.
Het plan suggereert ook nieuwe fietsinfrastructuur. Dat is vooral nodig op het kruispunt van de Messidorlaan en de Brugmannlaan, waar momenteel geen veilige inrichting voor fietsers is, aldus het actieplan. Maken ook deel uit van de aanbevelingen: een fietssuggestiestrook in de Floridalaan, gemarkeerde fietspaden in de Sterrenwachtlaan en de Jean-Baptiste Labarrestraat en een gescheiden fietspad in de Egide Van Ophemstraat. "Waar we kunnen, zullen we fietsinfrastructuur aanpakken," zegt burgemeester Dilliès. "Een fiets meer is een auto minder, zeggen ze al wel eens. En dat is goed voor iedereen. Maar we moeten dat kunnen doen zonder radicalisme."
"Voor een goede mobiliteit moet men aan alle transportmogelijkheden denken. We gaan de een niet afstraffen om de ander te begunstigen."
Verder is de aanbeveling om alle straten waar nog 50 km/uur geldt geleidelijk aan naar 30 km/uur te reduceren. Prioritair moet dat in de Godshuizenlaan, de Wolvendaellaan en de Jean en Pierre Carsoellaan gebeuren. Ook zou de gemeente ervoor moeten zorgen dat voor het vrachtverkeer er meer leveringsuimtes worden voorzien.
'Open voor aanpassingen'
Het studiebureau stelde via verschillende tellingen vast dat sommige straten 'een bijzonder druk autoverkeer' kennen. Bovenaan de lijst staat de Edith Cavellstraat. Voor die straat wordt eenrichtingsverkeer voorgesteld.
Toch zal dit er hoogstwaarschijnlijk niet komen. "We hebben na een burgervergadering begrepen dat de burgers dit niet willen," verduidelijkt de burgemeester. "Het is dan ook een proces, we blijven openstaan voor aanpassingen."
Vorig jaar brak in verschillende Brusselse gemeentes protest uit toen die een nieuw mobiliteitsplan wilden invoeren. Dat hoopt Dilliès te vermijden, onder meer door zoveel mogelijk in te zetten op burgerparticipatie.
Good Move
De burgemeester distancieert zich bovendien van Good Move. Nochtans moeten de Brusselse gemeenten dat gewestelijke mobiliteitsplan op hun grondgebied invoeren – rekening houdend met de specifieke lokale noden en wensen. "Dat klopt, maar elke gemeente vult dat op zijn manier in. Sommige gemeenten gaan daar héél ver in. De filosofie van Good Move zult u in ieder geval niet in Ukkel zien."
Er zullen volgens de burgemeester alvast geen betonblokken komen als tijdelijke oplossing of volledige buurten met eenrichtingsverkeer. De burgemeester benadrukt ook geen parkeerplaatsen te zullen schrappen om fietspaden aan te leggen. "Good Move maakt geen deel uit van het mobiliteitsplan in Ukkel," verduidelijkt die. "Voor een goede mobiliteit moet men aan alle transportmogelijkheden denken. We gaan de een niet afstraffen om de ander te begunstigen."
In het openbaar onderzoek kunnen Ukkelaars hun opmerkingen geven over het plan. Zelf twijfelt de burgemeester of sommige punten erdoor zullen komen, "maar we hebben besloten om ze in het plan te laten staan en aan het publiek voor te leggen, omdat het interessant is om het publiek te laten beslissen".
Het plan moet de mobiliteitsvisie van de gemeente uiteenzetten voor de komende tien jaar. Eind september zou het gemeentecollege over het plan, met eventuele aanpassingen, stemmen.
Lees meer over: Ukkel , Mobiliteit , mobiliteitsplan ukkel , Boris Dilliès , Good Move