In Elsene, Etterbeek en Schaarbeek zijn woensdag de eerste vier publiek-private fietsenstallingen geopend. Die zijn het resultaat van een samenwerking tussen de fietsafdeling van het Brussels parkeeragentschap, Cycloparking, en parkeerbedrijf BePark. In de komende maanden moeten nog negen andere beveiligde fietsparkings volgen, goed voor in totaal 220 plaatsen. Een jaarabonnement kost net als in de fietsboxen 60 euro.
Vier van dertien nieuwe beveiligde fietsparkings geopend
Vijf minuten voor het persmoment woensdag boort een arbeider nog snel gaatjes in de metalen wand van een parking in de Elsense Malibranstraat om er een bordje met 'Voorbehouden Cycloparking' op te kunnen hangen.
Vanaf woensdag kunnen achteraan in deze voormalige garage met een 50-tal parkeerplaatsen ook twintig fietsers terecht, mensen die in de buurt wonen of werken en op zoek zijn naar een beveiligde parkeerplaats voor hun rijwiel. Dat is het resultaat van een publiek-private samenwerking tussen het digitale parkeerplatform BePark en Cycloparking, de fietsparkeerpoot van parkeeragentschap Parking.brussels.
220 plaatsen
Ook in de De Henninstraat, en in de Etterbeekse Linthoutstraat en op de Leuvensesteenweg in Schaarbeek zijn woensdag nieuwe fietsparkings binnen bestaande parkeergarages geopend: goed voor respectievelijk 14, 20 en opnieuw 14 plaatsen. Eén plaats in de fietsenstallingen kost 60 euro op jaarbasis - of 120 euro als het om een bakfiets gaat.
"Maar er zijn overeenkomsten voor nog eens negen andere parkeerlocaties gesloten", zegt Geoffrey Usé, projectverantwoordelijke fietsparkings bij Cycloparking. "Ook in de Stad Brussel, Sint-Gillis en Vorst, alles samen goed voor 220 plaatsen."
Wie zich inschrijft via de website van Cycloparking en een plek in een van deze locaties toegewezen krijgt, krijgt automatisch toegang tot de BePark-app. (Lees verder onder de foto)
De nieuwe samenwerkingen, een primeur, maken deel uit van het Masterplan Fietsparkeren van Brussel Mobiliteit. Tegen 2030 wil het Gewest tienduizend extra beveiligde fietsparkeerplaatsen creëren om aan de groeiende vraag te voldoen. Want die is enorm. "Sinds de coronacrisis is het aantal fietsers met 64 procent toegenomen, en het aantal mensen op onze wachtlijst voor een veilige fietsenstalling verdubbeld", zegt Usé. "De fietsboxen op straat zijn voor 95 procent vol."
Cycloparking beheert inmiddels 4.194 plaatsen. Tegelijk wachten nog 9.500 mensen op een beveiligde plaats, zegt de projectmanager.
BePark wil ook alleen
"Er is een enorme vraag, en wij hebben het aanbod", zegt Julien Vandeleene, ceo van BePark, die het gat in de markt erkende.
"Toen Cycloparking ons de vraag stelde of wij geen plaats hadden, waren we meteen geïnteresseerd. Dit is een oude garage, maar we beheren ook parkings van supermarkten, hotels en kantoorgebouwen, in totaal 220 locaties. Naast de 13 fietsenstallingen die we samen met het Gewest op poten zetten, plannen we alleen ook fietsparkeerplaatsen in 75 van onze parkings, samen goed voor 850 plaatsen."
"Onze grootste drempel om meer fietsparkings te creëren is het vinden van nieuwe ruimte"
Die plekken zijn wel duurder. De parkeerplaatsen die BePark alleen opzet zullen volgens ceo Deleener tussen de 120 en 180 euro kosten, omdat het bedrijf dan zelf moet investeren in fietsbeugels en klantenbeheer.
Dat de overstap naar de fietsparking met een teruglopend aantal auto's in parkeergarages te maken zou hebben, ontkent hij. "Mensen zijn massaal gaan fietsen, maar op korte afstand. Ze houden hun auto voor de weekends en citytripjes, en willen die dan ook op een veilige plaats parkeren. Ze wisselen verschillende vervoerswijzen af."
Garageboxen
Naast de samenwerkingen met bedrijven creëert Cycloparking ook fietsenstallingen in gebouwen van gemeentes en Gewest, en in garageboxen van particulieren. "Momenteel zijn er twee zulke garages, een in de Marollen en een in Sint-Gillis", vertelt Geoffrey Usé.
In de garagebox in Sint-Gillis zijn nog de helft van de plekken beschikbaar. In de komende weken komen daar nog ruimtes van particulieren bij in Schaarbeek, Vorst en Brussel-Stad.
"We weten dat fietsenstallingen belangrijk zijn om mensen te overhalen zich een fiets aan te schaffen, zodat ze die niet naar de derde verdieping moeten dragen", zegt minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). "Er is niet één mirakeloplossing. We moeten daarom creatief zijn. Alle kleine beetjes helpen om aan meer plaatsen te komen."
"Naast de al langer bestaande fietsboxen voorzien we in de nieuwe overstapparkings aan Coovi en Stalle voldoende fietsparkeerplaatsen, starten we met deze publiek-private samenwerkingen en werken we ook met particulieren. Onze grootste drempel om meer fietsparkings te creëren is het vinden van nieuwe ruimtes", zegt Van den Brandt. "Iedereen die een ruimte niet ten volle benut, kan contact opnemen met Cycloparking. Op een paar vierkante meter kunnen zij al een nieuwe fietsenstalling installeren."
Voor nieuwe parkings is bij Parking.brussels in 2021 een investeringsbudget van 800.000 euro voorzien.
Lees meer over: Brussel , Elsene , Mobiliteit , fietsparking , fietsen , fietsenrekken , Elke Van den Brandt , Cycloparking , BePark