Als het over het beroep van leerkracht gaat, gaat het vaak over de groep die het vak verlaat. Net afgestudeerd onderzoeker Robin Van der Cammen (26), die zelf ook leerkracht is, merkte dat er ook veel leerkrachten zijn die wél blijven. In zijn studie kijkt hij naar hun motivatie.
Band met leerlingen motiveert leerkrachten om les te blijven geven in Brussel
In Brussel verlaat 48 procent van de leerkrachten het beroep binnen de vijf jaar, 52 procent blijft langer dan vijf jaar. Dat zijn cijfers die Van der Cammen noemt in zijn bachelorproef voor de studie Secundair Onderwijs bij hogeschool Odisee Brussel. "Ik heb zelf twee jaar als leerkracht gewerkt en zag hoe de leraarskamer na enkele maanden totaal anders was samengesteld."
Tegelijkertijd is er dus de andere helft van de leerkrachten die blijft, soms een carrière lang. Hun ervaring kan een bron van inspiratie zijn voor startende leraren, realiseerde Van der Cammen die er het onderwerp van zijn bachelorproef van maakte. Zijn bevindingen bundelt hij daarnaast in een brochure, die startende leerkrkachten in Brusselse scholen kan motiveren.
Uitdagingen in Brussel
Uitdagingen in Brussel zijn tegemoet te komen aan de vraag van de leerlingen en hun thuissituatie en individuele studiebehoeften in te schatten. Ook de taaldiversiteit vergt extra inspanningen van leerkrachten. Daar komt het administratieve werk nog bij, zaken die soms de doorslag geven om te vertrekken uit het beroep of om dichter bij huis te gaan lesgeven.
Leerkrachten putten kracht en inspiratie uit het opbouwen van een band met de leerlingen. Hen zien groeien is een belangrijke bron van motivatie. Daarnaast vormen de sterke band met collega’s en de mogelijkheid tot levenslang leren belangrijke redenen om door te gaan met lesgeven.
'Motivatie alleen is niet genoeg'
Vlaanderen wil met forse investeringen de leerachterstand door de coronacrisis wegwerken. Het gaat daarvoor onder meer op zoek naar 2.540 extra leerkrachten, ICT-coördinatoren en kinderverzorgers. Maar al die extra jobs vergroten wel het lerarentekort in Brussel, zo schreven we eerder.
Motivatie is niet de enige factor die meespeelt om het lerarentekort aan te pakken, zegt Ann Martin, directeur bij de cluster Education van hogeschool Odisee dan ook. "Het is tijd dat het loopbaandebat eens écht wordt opgestart. Daarbij mag het ook gaan over financiële beloningen, zoals bijvoorbeeld een Brusselpremie wanneer je lesgeeft in de grootstad."
Lees meer over: Brussel , Onderwijs , lerarentekort , Odisee
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.