Dat Vlaanderen zijn CO2-uitstoot tegen 2030 slechts met 40 procent wil laten dalen, noemt Brussels klimaatminister Alain Maron (Ecolo) onbegrijpelijk. "Wij gaan onze ambities verhogen naar de 47 procent die Europa oplegt, maar alle deelstaten moeten dat doen, wij kunnen het werk voor Vlaanderen niet opknappen. En het is ook duidelijk dat wij niet gaan meebetalen als het Vlaams Gewest te veel uitstoot."
Maron: 'Vlaanderen gijzelt Belgische klimaatpolitiek'
Vlaanderen kondigde vorige week bij monde van klimaatminister Zuhal Demir (N-VA) aan dat het tegen 2030 40 procent minder broeistofgassen gaat uitstoten dan in 2005, in plaats van de 35 procent die tot nu toe het doel was. De doelstelling is het gevolg van moeizame interne onderhandelingen binnen de Vlaamse regering, en ligt een stuk lager dan de -47 procent die Europa België wil opleggen.
"Het probleem is dat Vlaanderen zo de hele Belgische klimaatpolitiek gijzelt", zegt Brussels klimaatminister Alain Maron vanop de klimaatconferentie COP26 in Glasgow aan BRUZZ.
"België heeft zich akkoord verklaard met de Europese Green Deal, die de uitstoot van de EU tegen 2030 meer dan halveren wil om de opwarming van de aarde onder anderhalve graad te houden. De bindende Europese doelstellingen per land zijn weliswaar nog niet helemaal afgeklopt, maar als het geen -47 procent voor België wordt dan wordt het -48 procent, het wordt zeker iets van die grootteorde."
'Alles in huis voor transitie'
"Dan is het echt onverklaarbaar dat de rijke regio Vlaanderen, met een performante administratie, een stevig economisch netwerk, innovatiecapaciteit en een leger aan hoogopgeleiden, zijn verantwoordelijkheid niet wil nemen. In se heeft Vlaanderen immers alles in huis om een ecologische transitie te maken."
"Het is voor mij onbegrijpelijk dat de Vlaamse regering zegt niet te wíllen voldoen aan de Europese verplichtingen, terwijl al het potentieel om dat toch te doen aanwezig is."
"Om zijn doelen toch te halen, kan Vlaanderen emissierechten in het buitenland opkopen en betalen voor zijn recht om te vervuilen, zoals de allerslechtste leerlingen in de klas dat doen", zegt Maron. "Maar Vlaanderen vraagt aan het federale niveau om daarvoor te betalen. En het is heel duidelijk dat Brussel daar geen geld gaat voor neertellen."
"Als Vlaanderen een onafhankelijk land was, zou het niet kunnen beslissen de uitstoot met maar 40 procent te verlagen. Dan zou dat land gigantische boetes moeten betalen"
In de -40 procent die de Vlaamse regering nu als 'realistische doelstelling' voor 2030 vooropstelt, rekent ze de gevolgen van het federale beleid op het Vlaamse niveau, bijvoorbeeld door de federale beslissing om bedrijfswagens te vergroenen, bovendien al mee.
"Dat doen de andere gewesten niet. Vlaanderen brengt door haar houding België in de problemen", gaat de Brusselse klimaatminister verder. "Want Europa kijkt alleen naar de Belgische resultaten, niet naar deelstaten, en Vlaanderen is de grootste uitstoter. Als Vlaanderen een onafhankelijk land was, zou het deze beslissing niet kunnen nemen. Dan zou de doelstelling mogelijk trouwens meer dan -47 procent worden, en zou Vlaanderen gigantische boetes moeten betalen als het die niet haalt."
Vlaams klimaatminister Demir zei eerder dat als haar (groene) collega's zo enthousiast zijn over een grotere uitstootdaling, dat ze dan ook de inspanning voor hun rekening mogen nemen. Maron: "Het is geen kwestie van enthousiasme, maar van bindende Europese doelen waar we niet onderuit kunnen."
Bovendien sleept Vlaanderen nog een zware erfenis mee. Vlaanderen heeft de afgelopen 15 jaar zijn uitstoot met maar 5 procent verlaagd, veel minder dan de beloofde -15,7 procent die voor 2020 afgesproken was tussen de vier klimaatministers. De andere gewesten willen evenmin dat het Vlaamse tekort uit het verleden wordt gespreid over het hele land.
Nieuw Brussels klimaatplan in 2022
Brussel heeft in het afgelopen jaar adviesbureaus in de arm genomen om haar eigen klimaatambities scherper te kunnen stellen en daarvoor bijkomende maatregelen te nemen. De gewestadministraties bekijken momenteel wat die zullen zijn.
"In maart komt er een nieuwe versie van ons Lucht-Klimaat-Energieplan", zegt Maron. "Wij gaan onze ambities verhogen naar die 47 procent. Maar alle deelstaten moeten dat doen, wij kunnen het werk voor Vlaanderen niet opknappen (5 à 6 procent van de Belgische uitstoot vindt in het Brussels gewest plaats, red.) En het is ook duidelijk dat wij niet gaan meebetalen voor de meeruitstoot van Vlaanderen."
Lees meer over: Brussel , Politiek , Milieu , Alain Maron , Zuhal Demir , klimaatdoelstellingen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.