BDW maakt het rapport op van Jean-Luc Vanraes en zijn opvolger Guy Vanhengel, minister van Begroting en Financiën. De stadskrant vroeg ook het oordeel van Didier Gosuin (oppositie, FDF) en Philippe Close (meerderheid, PS).
Rapport Vanraes/Vanhengel: Een haast vlekkeloos parcours
Weg van de media-aandacht, is er op het departement Financiën en Begroting zeker vooruitgang geboekt, en dat ondanks het feit dat halverwege een ministerwissel werd doorgevoerd. Eind 2011 nam Guy Vanhengel de fakkel over van Jean-Luc Vanraes die de legislatuur als Financiënminister is begonnen.
Het begrotingspad zoals in 2009 uitgetekend is scrupuleus gevolgd. Vanaf 2012 ging het Brussels Gewest het zelfs beter doen dan afgesproken, ondanks de financiële crisis en het Dexia-debacle waar ook het Brussels Gewest zwaar onder te lijden had. Twee jaar eerder dan afgesproken is de begroting in evenwicht. Dat was wellicht wel niet mogelijk geweest zonder de herfinanciering van Brussel.
Vanhengel/Vanraes hebben verder de ‘verdriettaks’ afgeschaft (successierechten voor de langstlevende partner), het thesauriebeleid verdergezet en het fiscaal pact met de gemeenten verscherpt waardoor gemeenten economieonvriendelijke belastingen kunnen afbouwen.
Moeizamer gaat het met de plannen om de eigen belastingen zélf te innen. De onroerende voorheffing, registratie- en successierechten en verkeersbelasting zijn gewestinkomsten maar worden door de FOD Financiën geïnd. Brussel wil dat voor de onroerende voorheffing zelf gaan doen maar die transfer komt er ten vroegste in 2016, ondanks de oprichting van een nieuwe belastingsdienst in 2012. Tot slot wil Guy Vanhengel ook al lang de gewestbelasting afschaffen. Die heeft hij ooit gehalveerd. Hij is er deze legislatuur opnieuw niet in geslaagd om die op nul te brengen.
Het oordeel van Didier Gosuin (oppositie, FDF)
“Daarnaast ook twee fundamentele punten van kritiek: dankzij de herfinanciering zit Brussel terug op de rails, maar er zijn geen middelen voor nieuw beleid. Twee: de schuld is verdubbeld tot drie miljard euro. Gelukkig zijn de rentetarieven laag, maar als die stijgen is dat een zwaard van Damocles voor het Brussels Gewest.”
“Over Financiën kunnen we minder tevreden zijn. Er zijn geen fundamentele hervormingen doorgevoerd. Het Brussels Gewest heeft sinds 2004 de bevoegdheid over onroerende voorheffing en de verkeersbelasting, maar daar is al tien jaar niets mee gedaan. De verkeersbelasting is een goed instrument om meer mensen op het openbaar vervoer te krijgen, maar verder dan een paar werkgroepen is deze regering niet gekomen. De onroerende voorheffing had dan weer een instrument kunnen zijn om het vastgoedbeleid vorm te geven. Ook hier bleef alles bij het oude.”
Het oordeel van Philippe Close (meerderheid, PS)
“Ook op het vlak van het imago van Brussel kunnen we vanuit de PS alleen maar tevreden zijn. Die portefeuille wordt verdeeld tussen de minister-president en de minister van Financiën. Bij Vanhengel ben je altijd aan het goede adres als het erover gaat om Brussel op de kaart te zetten. Het gaat dan meestal over de organisatie van sportieve evenementen, maar ook op vlak van toerisme heb ik goed met Guy Vanhengel kunnen samenwerken. Men vergeet wel eens dat Vanhengel administrateur-generaal met verlof is bij Toerisme Vlaanderen. Hij weet dus waar hij het over heeft.”
“En dan is er nog de puike samenwerking met Jean-Luc Vanraes voor de oprichting van de Biertempel. Hij bracht me in contact met Sven Gatz (voormalig Open VLD parlementslid, nu directeur van de Vereniging van Belgische Brouwers) die ons het idee gaf om van het Beursgebouw een museum te maken waar bier en het brouwen van bier centraal staat.”
Het regeringsrapport
Lees meer over: Politiek , Het regeringsrapport
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.