De invoering van een kilometerheffing in de GEN-zone zou het verkeer met 10 procent doen teruglopen. Dat moet blijken uit een studie in opdracht van het Brussels Gewest. De daling zou er komen bij een tarief van 7 cent per kilometer.
‘10 procent minder verkeer met kilometerheffing’
Volgens de studie zou het aantal gereden kilometers binnen de GEN-zone tegen 2018 met een tiende dalen als er een heffing van 7 cent per kilometer ingevoerd wordt, zo bericht De Morgen. Het grootste deel van het verkeer zou overstappen op de NMBS. Ook de MIVB, de TEC en De Lijn zouden extra reizigers binnenhalen. Het aantal chauffeurs dat overstapt op de fiets zou verwaarloosbaar zijn.
De heffing zou ook een goede invloed hebben op de luchtkwaliteit. De hoeveelheid CO2, zwaveldioxide en fijn stof zouden allen met ongeveer negen procent afnemen.
Financieel zou de heffing 227,7 miljoen euro opbrengen. De kosten voor het systeem zouden 91,8 miljoen bedragen, wat een jaarlijkse nettowinst van 135,9 miljoen euro zou opleveren.
De studie is van de hand van het bureau Stratec. Datzelfde bureau deed ook al onderzoek naar de invoer van een stadstol. Eind vorige maand lekte daarvan nog een deel uit. De these om een stadstol van 12 euro in te voeren werd toen nog vanuit alle politieke partijen afgeschoten. Ook interessant: die zou Brussel een veelvoud van een kilometerheffing opleveren, bijna een miljard euro.
Binnen een week begint ook het proefproject voor rekeningrijden in de GEN-zone. Daarbij geldt een tarief van 9 eurocent per kilometer stadsverkeer in de spits. Buiten de stad ligt de taks op 6,5 cent en op de autosnelweg bedraagt die 5 cent.
Hoewel het maar om een proefproject gaat, lokte het toch heel wat hevige reacties uit. Zo verzamelde een online petitie tegen rekeningrijden al 118.000 handtekeningen.
Een definitieve beslissing over rekeningrijden is er niet, die is voor de volgende gewestregeringen.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.