Waar de Twaalfapostelenstraat, de Kanselarijstraat en de Warandeberg elkaar treffen, ligt een onooglijk groenplantsoen. Voorlopig, want na de afwerking van de nieuwe BNP Paribas Fortis-hoofdzetel voor achtduizend personeelsleden in de Ravensteinstraat kan het pleintje geïntegreerd worden in een nieuw circulatieplan.
JOUW VRAAG. Wat is het verhaal achter het merkwaardig standbeeld vlakbij Brussel-Centraal?
"Wat is het verhaal achter het merkwaardig standbeeld vlakbij Brussel-Centraal?"
Aan de bovenrand van dat groenperceel heeft de lezer terecht de ‘merkwaardige’ beeldengroep De Maturiteit (1922) opgemerkt. De parksculptuur in witte marmer op een sokkel van Euville-kalksteen is van de hand van Victor Rousseau (1865-1954), ornamentontwerper en beeldhouwer van de Academie voor Schone Kunsten van Brussel. Daar zou hij later ook klassieke beeldhouwkunst doceren. Geen wonder als je in je leven met honderdvijftig bustes (onder meer van koningin Astrid, bestemd voor verschillende steden), honderd bas-reliëfs en vijfenveertig monumentale sculpturen één klassieke ‘modellijn’ volgt. Getuige daarvan: nog meer beelden van hem in het Jubelpark, Josaphatpark en de Kruidtuin.
Al op 25-jarige leeftijd ontving Rousseau de prestigieuze driejaarlijkse Prix Godecharle voor beeldhouwkunst, voor een werk dat duidelijk geïnspireerd was door Versailles-grandeur. Vanaf 1894 hield hij een atelier in Vorst en integreerde in het Brusselse, Franse en Engelse kunstenaarsmilieu. In Londen mocht hij zelfs aan de Theems het indrukwekkende Belgian War Memorial in Gratitude to Great Britain-monument beeldhouwen (1920).
Steenkappersloontje
Maar terug naar ons plantsoen met weinig begankenis, dat bergop kruipt langs de Ravensteinstraat. Brussel-Stad gaf al in 1913 de opdracht om langs de riante straat, met chique burgerwoningen een siermonument te plaatsen. Daarvoor was net voor het uitbreken van Wereldoorlog I een contract met Rousseau ondertekend. Aanbestedingsprijs: 150.000 oude Belgische franken (nu ongeveer 10.000 euro waard, als een brood toen 0,28 eurocentiem kostte), te verdelen onder de Stad, de provincie Brabant en de Staat. Tegen de tijd dat het werk kon aangeleverd worden - bijna tien jaar later, gezien de oorlog - vond Rousseau het een steenkappersloontje. Het werk stelt een complexe allegorie voor, waarin een jong koppel de scène deelt met een moeder met kinderen en een zittend heertje (hij lijkt op Leopold II, maar is het niet). Het wordt geïnterpreteerd als symbool voor juveniel enthousiasme richting maturiteit. Met geluk, voorspoed en rijkdom als toekomstbeeld. Pour la petite histoire: de Société Générale, voorouder van het huidige Fortis, had achter de beeldengroep haar adres. De nonchalant rustende man met baard, geniet duidelijk van interpreteerbare ‘verdiensten’.
Bij de ontwerppresentatie van de nieuwe zetel van de bank door het Oostenrijkse architectenbureau Baumschlager Eberle stelde de stad voor om een Gesamtplan af te wachten voor de openbare ruimte langs de Ravensteinstraat en Warandeberg. Iets voor na de bouw, zei ook toenmalig bouwmeester Olivier Bastin. Dus voor déze legislatuur. En ook Bozar zou vragende partij zijn voor een opwaardering van de Ravensteinstraat. De tijd is matuur voor een verkeersarme promenade van de Hofberg (aan monument Het Oor) tot onder de beeldengroep De Maturiteit. Rousseau zou het nog frisser vinden dan het jaargroen haagje dat hij stellig achter het monument wou.
VOLGENDE WEEK: Hoe kan je veilig sporten op de openbare weg in Brussel?
BIG CITY: stel zelf je vraag
Elke week gaat BRUZZ met Big City op zoek naar antwoorden op jouw vragen over Brussel. Vragen allerhande over jouw stad stel je online aan de redactie. De vraag met de meeste voorkeuren wordt onderzocht en beantwoord.
Ook een vraag over Brussel? Zet onze journalisten aan het werk en stel je vraag in Big City.
Big City
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Big City
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.