Kir maakt bezwaar tegen parkeerbeleidsplan
De onderhandelingen over het parkeerbeleidsplan binnen de Brusselse regering lagen in de laatste rechte lijn. Deze donderdagvoormiddag is het opnieuw besproken in de Brusselse regering. Er werd echter nog geen akkoord bereikt. Volgende week komt het dossier opnieuw op de tafel van de regering.
Dwarsligger in het dossier is staatssecretaris Kir, die in december de burgemeesterssjerp in Sint-Joost mag omgorden en dan ook uit de regering verdwijnt. Kir stelt in Le Soir vragen bij de modaliteiten voor het plan, dat onder meer de werking van het Gewestelijk parkeeragentschap regelt. Dat bevestigt zijn kabinet aan brusselnieuws.be. "In deze vorm kan het plan niet werken", zegt Kir. "We lopen het risico de situatie erger te maken."
Het parkeerplan zou in zijn ontwerpvorm een vermindering met 16 procent voorzien van het aantal parkeerplaatsen op de openbare weg (een doelstelling uit het Iris 2-plan, red.). "We schrappen al jaren parkeerplaatsen om de verkeersveiligheid te verhogen", zegt hij. "En dat was ook nodig. Ondertussen is de bevolking echter niet gestopt met groeien. We moeten rekening houden met de verwachtingen van de bevolking en de socio-economische realiteit."
Kir stelt voor om eerst een stand van zaken op te maken van het Brusselse parkeerbestand. "Zo kunnen we het beleid objectiveren", zegt hij.
Een meer lokale aanpak is volgens Kir een andere noodzaak. "Kijk naar de parkeerzones", zegt hij. "Sint-Joost zit samen met de Vijfhoek en de eerste kroon in de duurste zone. Dat houdt geen steek. Je moet rekening houden met de realiteit." Sint-Joost is al jaren de armste gemeente van het land qua inkomen.
Kir vraagt dan ook hernieuwd overleg met de gemeentelijke bewindvoerders. "De eedaflegging van de nieuwe ploegen is een uitstekende kans om dat op te starten", luidt het.
Grouwels: 'Compenseren'
Minister van Vervoer Grouwels (CD&V) wil Kir geruststellen. "Parkeerplaatsen die verdwijnen op de openbare weg, zullen zoveel mogelijk gecompenseerd worden", zegt haar woordvoerder aan brusselnieuws.be. "Bijvoorbeeld door parkeergarages van bedrijven open te stellen voor bewoners. De gemeenten zullen via hun gemeentelijke actieplannen ook voldoende inspraak behouden in het parkeerbeleid."
Grouwels hoopt het parkeerbeleidsplan in eerste lezing te laten goedkeuren voor Kerstmis. Daarna volgt een openbaar onderzoek. Tegen de zomer volgend jaar wil ze het plan dan definitief doordrukken. Daarna kunnen de gemeenten hun eigen plannen uitwerken binnen de lijnen die door het Gewest zijn uitgezet.
Het gewestelijk parkeerbeleid, waarvoor de aanzet werd gegeven door voormalig minister voor Mobiliteit Pascal Smet (SP.A), sleept nu al ruim een legislatuur aan. Het parkeerbeleid moet bijdragen tot een vermindering van de autodruk in het gewest met 20 procent.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.