MIVB ontevreden over investeringsplan NMBS
De krant Le Soir kon de hand leggen op het MIVB-standpunt. De maatschappij stelde het interne document op op vraag van minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V).
De maatschappij betreurt onder meer dat het aanbod in en rond Brussel niet of nauwelijks groeit in het plan. "Nochtans is dat een prioritaire en belangrijke zaak voor Brussel en zijn metropolitane regio". De nota wijst in dat verband op de demografische groei en de stijgende mobiliteitsbehoefte.
Verzadigd
De MIVB wijst erop dat de het Gewestelijk Expresnet (GEN) zo snel mogelijk volledig in werking moet treden. Daarnaast is er ook nood aan infrastructuuringrepen die de Brusselse treinopstopping verhelpen, nu de Noord-Zuidverbinding verzadigd is.
Aan al die doelstellingen komt het NMBS-plan onvoldoende tegemoet, vindt de MIVB. Ter herinnering: de NMBS stelt het afwerken van het GEN nu al uit naar 2025, onder meer door het grote aantal procedures tegen de werken.
De uitbreidingen van het aanbod die wel in het plan staan, gelden vooral voor de daluren, betreurt de MIVB. "Tijdens de spits is er geen enkele verhoging van de intensiteit van het aanbod. De capaciteit van de Noord-Zuidverbinding wordt niet uitgebreid, geen enkele andere investering zal die knoop ontwarren." De MIVB verwijst naar de mogelijkheid om daarvoor lijnen 26 en 28 te gebruiken.
Netten verbinden
Een tweede belangrijk punt van kritiek betreft de verbindingen tussen de netten van de MIVB en de NMBS. De Brusselse maatschappij benadrukt het belang van een hoger treinaanbod voor alternatieve multimodale knooppunten, waar zowel tram, trein als busaanbod samenkomt. Die verbindingen worden maar mondjesmaat gerealiseerd, stelt de MIVB.
De MIVB kijkt vooral uit naar meer investeringen voor Etterbeek en Schaarbeek-Josaphat (link met de trams op de middenring), Verboekhoven en Bordet (waar trein en de metro naar Schaarbeek elkaar kunnen ontmoeten), Ganshoren Expo (trein en toekomstige tram 9 naar UZ VUB), Simonis, Merode en Bockstael.
Alternatieven voor Noord-Zuid
De MIVB benadrukt nog eens dat er een nood is aan alternatieven voor de Noord-Zuidverbinding. Die kunnen met name gerealiseerd worden door lijn 26 (met haltes Etterbeek, Schuman, Schaarbeek-Josaphat en Bordet) en 28 (met Simonis en Weststation) verder te ontwikkelen.
Het investeringsplan van de NMBS-groep is nog niet definitief. Ook de gewesten kunnen hun zeg nog doen en eventueel ook bijkomende middelen opdiepen.
Eerder liet minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) al weten dat ze niet tevreden was met het uitstel van het GEN.
De MIVB wenste vrijdagochtend niet te reageren op het artikel in Le Soir. De maatschappij ontkent de inhoud van het document ook niet.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.