De aanleg van het nieuwe Schumanplein zal in het beste geval beginnen in 2015, het jaar dat de werf eigenlijk klaar moest zijn. Technische complicaties en gebrekkige communicatie zorgen voor jaren vertraging.
Nieuw Schumanplein laat op zich wachten
Lees ook: Winnend project Schumanplein
Volgens de plannen van laureaat Xaveer De Geyter wordt de verkeersrotonde aan Schuman een echt plein. Zonder doorgaand autoverkeer en met een soort amfitheater dat onder andere de vele manifestanten die het plein aandoen een plek moet geven. Een Speakers' Corner voor de Europese hoofdstad en een waardig decor voor televisiereporters die berichten over de Europese besluitvorming.
Het project kan het imago en de beleving van de Europawijk helemaal omgooien. Maar zover zijn we nog niet. Sinds de internationale wedstrijd One Schuman eind november 2011 zijn beslag kreeg, is het akelig stil rond het project.
Dat het zo lang duurt, heeft onder meer te maken met de noodzaak om het doorgaand verkeer ondergronds te stoppen. Daarvoor moet de Reyers-Centrumtunnel verlengd worden onder de Kortenberglaan en aangesloten op de Wettunnel.
Beliris, dat de werken moet financieren, lanceerde de noodzakelijke studie al begin 2011. Pas recent is die studie ook uitgemond in een vergunningsaanvraag. "Die hebben we in juli 2013 ingediend bij het Brussels Gewest", zegt een woordvoerster aan brusselnieuws.be. "Wij wachten nu op antwoord."
Opmerkelijk is dat andere betrokkenen zoals minister van Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V) en Brussels bouwmeester Olivier Bastin meer dan drie maanden later nog niet op de hoogte zijn van het feit dat de vergunningsaanvraag is ingediend. Het is tekenend voor de moeilijke communicatie met zoveel betrokken instanties.
Met 20 aan tafel
"Voor de opmaak van het lastenboek zaten wel twintig partijen rond de tafel, van alle vervoersmaatschappijen tot vertegenwoordigers van bewoners en Europese ambtenaren", klinkt het bij Bastin, juryvoorzitter van One Schuman. "Met zoveel betrokkenen is het niet gemakkelijk om snel vooruit te gaan."
Bovenop de stroeve communicatie komt de technische complexiteit van het project. De plannen van De Geyter omvatten ook nieuwe toegangen tot het metro- en treinstation dat momenteel gerenoveerd en uitgebreid wordt. Maar onder het Schumanplein is het nu al een groot kluwen van tunnels, technische ruimten en ventilatieschachten.
Over die technische complicaties is bovendien niet altijd goed gecommuniceerd. "Op het moment dat we de wedstrijd wonnen, wisten we niet heel goed wat de ondergrondse situatie was", zei Xaveer De Geyter onlangs op een lezing. "Dergelijke wedstrijden zouden beter voorbereid moeten zijn."
Het gevolg van al de moeilijkheden is dat het nieuwe plein nog niet voor morgen is. Ten vroegste kunnen de werken beginnen eind 2015, wanneer de werf eigenlijk klaar had moeten zijn. Maar het kan ook nog later zijn.
"Ik blijf optimistisch en denk dat de werken ook bovengronds over twee jaar kunnen starten", aldus nog Bastin. "De aanleg van de tunnel zou niet zo gek lang mogen duren want de ruwbouw is al gebouwd met de aanleg van de Schuman-Josaphat-spoortunnel. Voorwaarde is wel dat alle betrokkenen dit belangrijk project niet laten aanslepen."
Het zou echter niet de eerste keer zijn dat een voor Brussel cruciaal dossier ergens in een lade stof ligt te vergaren.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.