| Het Flageyplein is het centrale knooppunt in de maas Flagey-Vijvers.

Tunnelrenovatie dwingt gemeente Elsene tot afzwakken circulatieplan Flagey-Vijvers

Jasmijn Post, Matisse Van der Haegen
© BRUZZ
28/03/2023

De gemeente Elsene heeft het toekomstige circulatieplan 'Flagey-Vijvers' gewijzigd. De gemeente vreesde de verkeersdrukte anders niet te kunnen bolwerken. De tunnels van de Louizalaan worden namelijk gerenoveerd én de Boondaelsesteenweg wordt opnieuw ingericht. Een deel van het circulatieplan is daarom aangepast.

In een eerdere variant van het voorstel zou het weggedeelte aan de zuidwestkant van het Flageyplein worden voorbehouden aan fietsers en openbaar vervoer. Het was ook de bedoeling dat een deel van de Lesbroussartstraat, de Guldensporenlaan en de Boondaelsesteenweg eenrichtingsverkeer voor auto's zou worden.

Maar de gemeente zet die voorstellen niet door, althans niet op korte termijn. Dat bevestigt schepen van Elsene belast met Mobiliteit, Yves Rouyet (Ecolo). De reden voor de wijziging is de renovatie van twee tunnels op de Louizalaan: 'Baljuw' en 'Vleurgat'. Die worden de komende jaren verstevigd, met mogelijke files tot gevolg.

Naast de tunnelrenovaties sluit ook de Boondaelsesteenweg wegens werkzaamheden. Dat betekent dat verschillende noord-zuidverbindingen door Elsene dreigen te worden verstoord. Het Elsens schepencollege heeft, in overleg met Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen), daarom het circulatieplan Flagey-Vijvers aangepast.

cbfdbc42-nieuwverkeersplan.jpg

| Het nieuwe verkeersplan, dat vanaf 2 mei getest wordt.

Toch blijven een aantal belangrijke wijzigingen behouden: zo komen er een aantal nieuwe eenrichtingsstraten, waaronder de Vleurgatsesteenweg tussen het Flageyplein en de Lannoystraat. Daarnaast sluit de straat tussen de twee vijvers op zondag, om ruimte te maken voor fietsers en wandelaars.

'Unieke kans gemist'

Pierre Dornier, de voorzitter van de vereniging 'Les chercheurs d'air', die ijvert voor een betere luchtkwaliteit, stelt dat er dagelijks duizenden voertuigen over het Flageyplein rijden. De concentraties van stikstofdioxide overschrijden tot drie keer de aanbeveling van de Wereld Gezondheidsorganisatie. Hij hoopte daarom op een striktere invulling van het circulatieplan.

Het spijt hem vooral dat het verkeer op het Flageyplein niet aan banden is gelegd en dat de Lesbroussartstraat geen eenrichtingsverkeer is geworden. "Op die manier was het mogelijk de luchtvervuiling, het lawaai en het risico op ongevallen rond deze openbare ruimte te kunnen bestrijden," denkt hij.

Uit de politiek klinken dan weer teleurgestelde reacties. Zo ziet one.brussels - Vooruit "de droom" in rook opgaan om het Flageyplein te verbinden met de abdij Ter Kameren via een groene strook. Maar anderen zullen mogelijk opgelucht zijn: de verkeerswijzigingen in het deel Flagey-Vijvers stuitten eerder op fel verzet van bewoners. Tijdens een burgerinterpellatie werd het zelfs met deportaties tijdens de Tweede Wereldoorlog vergeleken.

Ter herinnering: het circulatieplan in Elsene kadert in het gewestelijke mobiliteitsplan Good Move en moet de luchtkwaliteit, de verkeersveiligheid en de gemoedsrust rond de Flagey-Vijvers verbeteren. De invoering van het plan verloopt in verschillende fases, waarvan de eerste in oktober vorig jaar al inging.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni