Vlaanderen keurt bredere Ring goed

© brusselnieuws.be
25/10/2013
Het doorgaand en lokaal verkeer op de Ring rond Brussel wordt gescheiden. Dat heeft de Vlaamse regering beslist. Daardoor komen er in elke richting minstens vijf rijstroken. De operatie moet 380 miljoen euro kosten. Het Brussels Gewest en milieuverenigingen maakten eerder al bezwaar tegen de Vlaamse plannen.

Door de extra stroken kan het doorgaand en lokaal verkeer van elkaar gescheiden worden. Het voorziene kostenplaatje wordt geschat op 380 miljoen euro.

Het plan van de Vlaamse regering voorziet drie rijstroken voor doorgaand verkeer en twee voor plaatselijk verkeer. Dat heeft betrekking op de Noordelijke Ring, het stuk tussen het viaduct van Vilvoorde en de aansluiting met de E40 naar Gent. Volgens Vlaams verkeersminister Hilde Crevits (CD&V) kan op dat traject al voor een groot deel gebruik gemaakt worden van de bestaande infrastructuur om de ontdubbeling door te voeren.

Ook in de Zone rond Zaventem wordt er een aanpassing gepland. Daar telt de Ring nu al op sommige plaatsen 14 stroken. Die werken zouden al in 2016 van start kunnen gaan.

Laarbeekbos gevrijwaard
De Vlaamse regering geeft wel mee dat er in ieder geval niet zal geraakt worden aan het Laarbeekbos in Jette. Uit eerdere berichten bleek dat het bos mogelijk een vijfde van zijn oppervlakte zou verliezen bij een verbreding. In de gemeente Jette was daar al hevig protest tegen, maar dat scenario is nu van de baan.

Voor de Ring lagen nog vier scenario's op tafel, zoals uiteengezet in het Strategische Milieueffectenrapport. Het meest voor de hand liggende was daarbij de scheiding van lokaal en doorgaand verkeer. Dat zou extra rijstroken betekenen. Andere scenario's waren een dubbeldeksring en een tunnel tussen Sint-Stevens-Woluwe en Groot-Bijgaarden. De laatste optie was niets doen aan de infrastructuur en inzetten op onder meer rekeningrijden en openbaar vervoer.

Aanzuigeffect
Gewestadministratie Leefmilieu Brussel gaf eerder al een negatief advies voor een bredere Ring. De Brusselse Gewestregering toonde zich in de figuur van Charles Picqué eerder ook al geen voorstander. Minister Grouwels keurde de verbreding niet meteen af. Er wordt gevreesd voor een aanzuigeffect door de extra wegcapaciteit.

Milieuorganisaties protesteerden eerder al hevig tegen de plannen van de Vlaamse regering. "Het klimaatbeleid van deze Vlaamse regering is ronduit rampzalig", zegt Joeri Thijs van Greenpeace. "Ze kan het niet maken om onze CO2-uitstoot nog verder de hoogte in te jagen. Bovendien is het in tijden van crisis onverantwoord om honderden miljoenen euro belastinggeld te besteden aan extra rijstroken."

Ook de Oeso vreesde in een rapport dat de geplande uitbreiding van de Ring gewoon meer verkeer zal aanzuigen.

Hieronder vindt u een simulatie van het aantal rijvakken

Uitbreiding Ring rond Brussel

De Ring zorgt al enkele jaren voor wrijvingen tussen Vlaanderen en Brussel. Is de verbreding van de Ring het juiste antwoord op het groeiende verkeersprobleem? De meningen zijn verdeeld.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Uitbreiding Ring rond Brussel

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni