Een nieuw seizoen, een nieuw shirt. Voetbalploeg Anderlecht heeft vandaag zijn nieuwe tenue voorgesteld voor komend voetbalseizoen en dat verdeelt zoals vaak de meningen onder supporters. Al lijken de fans toch meer wakker te liggen van de sportieve resultaten en wie die truitjes zal dragen.
Helpen nieuwe truitjes Anderlecht weer aan sportief succes?
De Belgische recordkampioen kondigde de nieuwe shirts gisteren aan op zijn website met archiefbeelden van Georges Grün uit 1988, die in een toen al nostalgische bui vertelt over hoe hij opgroeide met paars en wit. “Dat waren dé kleuren die je op straat moest dragen,” herinnert de gewezen verdediger zich over zijn jeugd.
En paars en wit (of is het wit en paars) geven meer dan ooit kleur aan de nieuwe shirts van Anderlecht. De “mythische verbinding paars-wit" spreekt volgens RSCA dan ook “al decennialang tot de verbeelding. De kleuren van Robbie, Pol, Mulder, Grün of Pär.” Droomt de clubleiding met dit nieuwe Joma-shirt weer van de successen die de club behaalde toen Rensenbrink, Van Himst of Zetterberg nog het RSCA-elftal bevolkten?
De gustibus non est disputandum
De supporters alleszins wel. En heimwee is er niet alleen naar de sportieve successen ten tijde van Grün en co, maar bij sommige supporters ook naar de vorige shirtsponsor. Over smaak valt niet te twisten luidt het gezegde, maar dat doen de Anderlechtfans wel op sociale media. (Lees verder onder de tweet)
Meningen gaan van “j’adore” tot “ondraagbaar” en “precies een clowntenue (sic)”. Anderen doet het dan weer denken aan een “vache Milka” of men ziet er gelijkenissen in met het shirt van Germinal Beerschot in seizoen 2010-2011. Maar evengoed worden de shirts positief onthaald, weet podcaster Rein van Radio Radzinski. “Een heel ander geluid dus dan de negatieve reacties van een maand geleden, toen shirtsponsor Joma het ontwerp van de nieuwe truitjes per ongeluk enkele minuten online had gezet. De supporters moesten er dus duidelijk aan wennen."
“Over het algemeen voel ik wel een positieve teneur,” zegt Rein, “maar je merkt dat het niet echt leeft. Iedereen heeft toch stress voor het seizoen. De truitjes zijn enigszins bijzaak.”
‘Slimani’ op de rug?
Supporters kunnen de nieuwe truitjes bestellen op de website van RSCA voor 85 euro. Wie dat shirt ook met een spelersnaam wil laten bedrukken (15 euro), kon dat tot vandaag verrassend genoeg nog doen met de naam van Islam Slimani.
De Algerijnse topschutter aller tijden versterkte na nieuwjaar de paars-witte rangen met acht doelpunten in de Jupiler Pro League, maar vond geen akkoord met RSCA om zijn aflopende contract voor komend seizoen te verlengen. Al bleek uit een interview met l’équipe eerder deze maand dat de spits de deur nog op een kier houdt.
Doet Anderlecht dat nu ook subtiel via zijn fanshop? "Het gaat om een slordigheidje op de website," laat woordvoerder van RSCA Mathias Declercq weten aan onze redactie. De goals moeten volgend seizoen vooralsnog van nieuwe spits Kasper Dolberg komen.
Lees meer over: Anderlecht , Sport , RSCA