De Stad Brussel dient de bouwaanvraag in voor de nieuwe Stalingradlaan na de metrowerken. Het autoverkeer wordt na de heraanleg beperkt tot één rijstrook, er komen afgescheiden fietspaden, bomen en terrasruimte bij.
Dit wordt de nieuwe Stalingradlaan
Lees ook: De mokerslag van de metrowerken
Een groot deel van de Stalingradlaan is nu al bijna twee jaar een enorme bouwwerf, tot wanhoop van de lokale handel. Onder de laan wordt immers het nieuwe metrostation Toots Thielemans gebouwd.
Hoe lang die werken nog zullen duren staat nog niet helemaal vast, maar de Stad Brussel verspreidde wel al een indruk van hoe de laan er zal uitzien na de werken. Het stadsbestuur heeft ondertussen immers een stedenbouwkundige vergunning aangevraagd voor een heraanleg van de laan.
Op het beeld dat verspreid werd is te zien hoe het autoverkeer gehalveerd wordt tot één rijstrook. Navraag leert dat het verkeer zowel vanop de Kleine Ring als van het Rouppeplein de laan kan inrijden, maar dan verplicht wordt af te buigen ter hoogte van de Fonteinstraat. Aan weerszijden van die rijstrook zijn er parkeerplaatsen.
"Door een voorplein voor het Zuidpaleis te creëren zetten we het nog meer in de verf"
Er komen ook twee afgescheiden fietspaden van 2 meter breed op de laan en de ruimte voor terrassen van de vele horecazaken wordt fors groter. Het trottoir groeit tot een breedte van 14 meter. Voetgangers die gewoon snel willen doorstappen krijgen een soort snelle wandelstrook.
De toekomstige Stalingradlaan wordt met 70 nieuwe bomen en 168 heesters en struiken ook een stuk groener dan de oude versie van de as.
"Voetgangers en fietsers krijgen dankzij deze heraanleg veel meer ruimte," zegt Brussels schepen van Stedenbouw Ans Persoons (One.brussels-Vooruit). “Twee dubbele rijen bomen versterken de statigheid van de laan. Een van de meest kenmerkende gebouwen van de laan is het Zuidpaleis. Door een voorplein voor dit gebouw te creëren zetten we het nog meer in de verf.” Dat voorplein wordt voor alle duidelijkheid niet autovrij, toch niet in eerste instantie.
Aan de Kleine Ring, ter hoogte van de metroingang komt nog een pleintje, waar het Pasionaria-kunstwerk (het kenmerkende blaasinstrument) opnieuw een plaats krijgt.
"De heraanleg zal de vele troeven van de laan benadrukken, zoals de diversiteit aan commercieel aanbod of het gemengde gebruik ervan"
Burgemeester Philippe Close (PS) denkt dat de heraanleg “de vele troeven van de laan zal benadrukken, zoals de diversiteit aan commercieel aanbod of het gemengde gebruik ervan. Dit alles verbindt de laan meer met het stadscentrum en vergemakkelijkt de ontwikkeling van de stad op 10 minuten.”
Staatssecretaris voor Stedenbouw Pascal Smet (One.brussels-Vooruit) benadrukt dan weer dat de komst van de metro de wijk ten goede moet komen. "Met trottoirs van 14 meter breed, grote horecaterrassen, de aanplanting van tientallen bomen en nieuwe ruimte voor fietsers stelt de Stad vandaag een ambitieus, toekomstgericht project voor."
Op de aanvraag van de bouwvergunning volgt nog een openbaar onderzoek. Tijdens die periode kunnen burgers de plannen inkijken en er commentaar op geven. Na een gunstig advies van de overlegcommissie kan het Gewest uiteindelijk een vergunning afleveren.
Lees meer over: Brussel-Stad , Stedenbouw , Mobiliteit , Stalingradlaan , Philippe Close , Ans Persoons , Pascal Smet , afgescheiden fietspaden , fietsinfrastructuur , Groen , vergroening , metrostation Toots Thielemans
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.