Het intussen beruchte dossier van de heraanleg van de Havenlaan krijgt alweer een nieuwe wending. Drie actiegroepen willen de bouwvergunning, die Brussels minister van Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) begin dit jaar kreeg nietig laten verklaren en zijn daarvoor naar de Raad van State gestapt.
Dossier Havenlaan krijgt alweer nieuwe wending
In januari leek het Havenlaandossier na tien jaar eindelijk beslecht. Bevoegd minister Smet kreeg namelijk eindelijk een bouwvergunning op zak om de laan te vernieuwen. In een simulatiefilmpje was te zien dat er fietspaden aan beide kanten van de laan zouden komen en dat de weg tussen het Saincteletteplein en de Picardstraat versmald zou worden.
De kasseien zouden vervangen worden door beton, iets waar de verschillende actiegroepen in het verleden al tegen protesteerden. De meeste bestaande platanen blijven wel behouden, er zou ook een nieuwe bomenrij bijkomen.
Raad van State
Het hoofdstuk heeft nu echter alweer een nieuwe wending gekregen. Inter-Environnement Bruxelles, Arau en de BrusselFabriek kondigen aan dat ze naar de Raad van State zijn gestapt om de vergunning nietig te laten verklaren.
Het is niet de eerste keer dat dat gebeurt. Ook in 2015 trok BrusselFabriek naar de Raad van State om een beschermingsprocedure op te starten voor de Havenlaan.
De vzw kreeg eind vorig jaar ook gelijk. De Raad van State oordeelde toen dat de Brusselse regering beter moest motiveren waarom ze de Havenlaan niet beschermde als erfgoed.
In januari kondigde Smet aan dat hij toch een vergunning op zak had gekregen en kon starten met de werken. Maar ook nu tekenen de actiegroepen dus opnieuw protest aan.
Kasseien
Struikelpunt is nog altijd het schrappen van de intussen bekende kasseien. Bovendien vrezen de actiegroepen dat het “unieke karakter” van de laan verloren zal gaan.
Zo zijn de brede fietspaden voor de actiegroepen een doorn in het oog. “In het plan van Smet gaat het brede en statige karakter van de laan verloren. Het is voldoende om er fietspaden in één richting aan te leggen,” zegt Patrick Wouters van de BrusselFabriek.
De groep trekt de motivatie van de minister om de kasseien te schrappen in twijfel. "Langs de ene kant zou het te ingewikkeld zijn om de stenen te behouden. Maar langs de andere kant wil de minister niet dat de Havenlaan een grote invalsweg wordt, terwijl de kasseien er net voor zorgen dat de snelheid van de wagens beperkt blijft," aldus Wouters.
Minister Smet wenste nog niet te reageren op de zaak.
Heraanleg van de Havenlaan
Lees meer over: Brussel , Stedenbouw , Heraanleg van de Havenlaan , ARAU , BrusselFabriek , Inter-Environnement Bruxelles , Pascal Smet
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.