| Vanop de - hier winterse - Marchantbrug is het bijna een kilometer tot aan de Paepsembrug.

Elke Roex: ‘Bouw vooral meer bruggen in Anderlecht’

KH
© BRUZZ
22/04/2022

Anderlechts schepen Elke Roex (Vooruit) pleit ervoor om het debat over de Pierre Marchantbrug ruimer te voeren. “We moeten dat groeiende stuk stad in zijn geheel bekijken en dan zie je dat we veel meer bruggen nodig hebben.”

Vorige week presenteerden BX1 en BRUZZ een debat over de toekomst van de defecte Pierre Marchantbrug. De centrale vraag bleek vooral of er nog wel autoverkeer zou mogen rijden over de toekomstige brug.

Anderlechts schepen van onder meer Handel en Economie Elke Roex (Vooruit) waarschuwt ervoor om de kwestie van de brug te geïsoleerd te bekijken.

“Kijk eens naar het centrum, daar zijn recent een pak bruggen bijgebouwd (onder meer voetgangersbruggen ter hoogte van Graaf Van Vlaanderen en de Ninoofsepoort, red.)," zegt Roex. "Maar vanaf de Ropsy Chaudronstraat is er een probleem: tot aan de brug van Kuregem ter hoogte van de Wayezstraat zit een hele kilometer. En tussen de Pierre Marchantbrug en de Paepsembrug is het bijna even ver. En nog verder zuidelijk spreekt men erover om de brug ter hoogte van de sluis van Anderlecht voor auto’s te sluiten in het kader van Good Move.”

"Er komen hier 15.000 nieuwe inwoners bij, een kleine Vlaamse stad. Dat verdient een globale kijk."

Elke Roex (Vooruit)

20181010 Vlaams Elke Roex BRUZZ ACTUA 1633

Roex vindt dat vooral fietsers en voetgangers recht hebben op meer verbindingen over het kanaal, vooral omdat aan het Biestebroekdok een uit de kluiten gewassen wijk wordt gebouwd. “We spreken tenslotte over circa 15.000 mensen, dat is een volledige Vlaamse kleine stad!”

Economische noden

Of die nieuwe verbindingen ook auto’s of openbaar vervoer moeten doorlaten, dat laat de Vooruitpolitica in het midden. “Ik ben niet genoeg mobiliteitsexpert om daarover te oordelen, je moet dat grondig én globaal bekijken. Ik ga me dus ook niet over de Marchantbrug uitspreken, al is het nu een heel aangename plek waar ik dagelijks langsfiets.”

Als handelsschepen vraagt Roex ook om rekening te houden met de economische noden van verschillende spelers langs het kanaal. “Het kan kloppen dat de nieuwe productie-activiteiten in de Biestebroekwijk geen autobrug nodig hebben (zoals haar mobiliteitscollega Susanne Müller-Hübsch zei), maar voor de handel kan dat al anders liggen. Voor de Lidl naast de Pierre Marchantbrug maakt een autoverbinding over het kanaal bijvoorbeeld wél een groot verschil.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Anderlecht , Stedenbouw , Mobiliteit , Pierre Marchantbrug , biestebroekwijk

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni