De huidige plannen voor de Pierre Marchantbrug mogen dan wel autoverkeer voorzien, de autovrije piste wint wel aan draagvlak. Na het debat van BRUZZ en BX1 laat minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt een scenario met een voetgangers- en fietsersbrug toevoegen aan de effectenstudie. In Anderlecht staan de neuzen nog niet helemaal in dezelfde richting.
Marchantbrug over kanaal kan toch nog autovrij worden
Wat doe je met een brug die al zeven jaar defect is en die ondertussen geadopteerd is door de wijk als picknick-, verblijfs- en speelplek? Een brug die bovendien de link moet vormen tussen de plek waar Brussel vandaag het snelst groeit – de Biestebroekwijk – en het oude centrum van Anderlecht? Het was vorige week de inzet van een debat van BX1 en BRUZZ.
Tijdens dat debat waren vooral stemmen voor een nieuwe autovrije brug te horen, terwijl de huidige gewestplannen wel net een scenario mét autoverkeer voorstellen, weliswaar met meer plaats voor fietsers en voetgangers.
Toch beweegt er een en ander. “We vonden het een erg boeiend debat met interessante pistes en hebben dan ook aan gewestadministratie Brussel Mobiliteit gevraagd om een scenario voor een fiets- en voetgangersbrug op te nemen in de effectenstudie,” klinkt het op het kabinet van minister van Mobiliteit en Openbare Werken Elke Van den Brandt (Groen). “Op basis van die studie kan de regering dan een beslissing nemen.”
Staatssecretaris van Stedenbouw Pascal Smet (One.brussels-Vooruit) laat weten dat hij uitkijkt naar de resultaten van de effectenstudie en de posities van de verschillende betrokkenen, waaronder de bewoners. “Alles is nog mogelijk, maar de staatssecretaris is niet getrouwd met de piste van een brug met autoverkeer,” weet zijn woordvoerder.
De brug is een aangelegenheid van het Gewest, maar aangezien ze op het grondgebied van Anderlecht ligt, heeft ook de gemeente gewicht in het dossier. Aan de collega’s van BX1 liet burgemeester Fabrice Cumps (PS) alvast weten dat hij eerder denkt aan een brug waar zowel lokaal en minder autoverkeer op mogelijk is, maar die tegelijk een veilige ruimte biedt aan fietsers en voetgangers. Zijn voorganger, huidig oppositieleider Gaëtan Van Goidsenhoven (MR), is dan weer een fervent voorstander van een link voor auto's. Die is volgens hem ook nodig voor het economische leven in de nieuwe Biestebroekwijk.
Optimistisch
Schepen van Mobiliteit Susanne Müller-Hübsch (Groen) is dan weer gewonnen voor een autovrije brug. “We discussiëren nu nog over de concrete invulling binnen de meerderheid en ik ben optimistisch over die gesprekken. Daarna willen we ook het gesprek aangaan met het Gewest. De brug zal in elk geval niet meer het autoverkeer van omliggende wijken mogen opvangen zoals dat in het verleden het geval was. Dat staat zo in het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move."
Het argument van Van Goidsenhoven over de economie snijdt volgens Müller-Hübsch geen hout. "De economie langs het kanaal is niet op het oude centrum van Anderlecht gericht, dat zeggen de bedrijven ons zelf.”
Lees meer over: Anderlecht , Stedenbouw , Mobiliteit , Pierre Marchantbrug , biestebroekwijk , autovrije straten , kanaal , Filter Café Filtré , Elke Van den Brandt , Pascal Smet , susanne müller-hübsch
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.