Ghelamco huurt proffen in om Eurostadion te redden

TDN
© BRUZZ
20/04/2018

Ghelamco laat zijn plannen voor het Eurostadion op parking C van de Heizel niet los. Een legertje professoren onder leiding van mobiliteitsexpert Dirk Lauwers is in opdracht van de projectontwikkelaar bezig met een draagvlakstudie voor het voetbalstadion.

Dat schrijft De Tijd vandaag.

Het Eurostadion-project mocht nochtans de prullenbak in, nadat Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) Ghelamco een bouw- en milieuvergunning had geweigerd. Niet alleen was het bouwproject in strijd met de bouwnormen, vooral vreesde Schauvliege voor een verkeersinfarct op de Brusselse ring.

Een groepje wetenschappers van de universiteit Antwerpen moet nu de motieven voor de weigering tegen het licht houden. Behalve Lauwers maakt ook onder anderen stedenbouwkundig expert Tom Coppens deel uit van het team. Ghelamco vraagt hen een 'second opinion'.

"Het is vreemd dat onze vergunning geweigerd is, omdat er vraagtekens worden gezet bij de mobiliteits- en milieu-impact, terwijl we groen licht hadden gekregen voor het milieueffectenrapport. Bizar", vindt Philip Neyt van Ghelamco. "Bovendien is de mobiliteitsimpact berekend op verkeersmodellen die binnen de Vlaamse overheid gecontesteerd worden.

'Knoop ontwarren'

De bedoeling is de studie niet te beperken tot parking C en de Vlaamse Noordrand. Daar staan de komende jaren heel wat grote stedelijke en infrastructuurprojecten op stapel. Ze staan gepland op een boogscheut van elkaar, waardoor de toekomstige verkeerssituatie amper in te schatten valt als ze niet gecombineerd in één model gevat worden.

Het Eurostadion, Neo, winkelcentrum Uplace, het nieuwe ringtramtracé, het territoriaal ontwikkelingsplan Noordrand: allemaal zijn ze aan elkaar gekoppeld, vindt Ghelamco. "Daar komt mogelijk nog een nieuw stadion voor RSC Anderlecht bij. En er zijn ook werken gepland voor de herstructurering van de Ring en de aanleg van fietssnelwegen", aldus Dirk Lauwers in De Tijd.

Lauwers en zijn team gaan spreken met alle betrokkenen bij het dossier. "Uiteindelijk hopen we dat de professoren Lauwers en Coppens en hun experts ook voorstellen en methodes formuleren om de knoop te ontwarren", zegt Ghelamco-bestuurder Philip Neyt.

Strijd op meerdere fronten

Ghelamco voert een strijd op meerdere fronten om het Eurostadion drijvende te houden. Het bedrijf ging tegen de beslissing van Schauvliege in beroep bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen, een Vlaams vehikel om beroep aan te tekenen bij bouwbetwistingen.

De omstreden buurtweg - die dwars over parking C loopt - is intussen afgeschaft. Maar er is opnieuw beroep tegen aangetekend, zodat Ghelamco ook daar nog een gevecht moet leveren.

De Stad Brussel wil bovendien de erfpachtovereenkomst voor parking C opzeggen. Ghelamco verkreeg de erfpacht voor een symbolische euro gedurende 99 jaar. De stad wil onder die overeenkomst uit en is bereid juridische stappen te ondernemen.

Eurostadion

Het grootste voetbalstadion van het land, de grootste ondergrondse parking van Europa: superlatieven genoeg in de plannen voor een nationaal voetbalstadion op de site van Parking C. Maar wordt het stadion ooit gebouwd? Je leest er alles over in ons dossier.     

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Stedenbouw , Eurostadion , Eurostadion , Ghelamco , Dirk Lauwers , Philip Neyt

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni