De nieuwe woonwijk op Thurn en Taxis is een stuk dichterbij gekomen. De stad Brussel geeft de plannen groen licht, met een paar opmerkingen. Ze gaat echter niet in op de strenge kritiek van een aantal stadsverenigingen, onder meer over het gebrek aan sociale woningen. De voorwaarden zijn vrij technisch en gaan vooral over de renovatie van het monumentale Maritiem Station. Vooral de raamkozijnen blijken een heet hangijzer.
Groen licht voor wijk Thurn en Taxis, ondanks bezwaren
Lees ook: Nieuwe wijk op komst aan Thurn & Taxis
De stad Brussel heeft geen fundamentele problemen met een nieuwe wijk op de site van Thurn en Taxis, naast het Maritiem Station langs de Picardstraat. Dat blijkt uit een langverwacht advies van de stedenbouwkundige overlegcommissie. Dat werd al verwacht op 25 april, maar werd elke vergadering opnieuw uitgesteld.
Het grote bouwproject met 6 appartementsgebouwen en 271 appartementen krijgt nu groen licht door een gunstig advies. Het kan met andere woorden een bouwvergunning krijgen, al moeten daar eerst wat aanpassingen aan de plannen voor gebeuren. Er komen ook een rusthuis met bijna 200 kamers en een gebouw met serviceflats.
Geen tram
De positieve conclusie van de overlegcommissie is opvallend, omdat stadsverenigingen en buurtcomités fundamentele bezwaren hadden tegen wat ze de ondoorgrondelijke urbanisatie van Thurn en Taxis noemen. Zo klagen verenigingen als Bral, ARAU of Inter-Environnement Bruxelles over de 'saucissonering' van het project. Door de site druppelsgewijs te ontwikkelen is er geen globaal beeld en weet niemand echt hoe Thurn en Taxis er over een paar jaar precies zal uitzien, zeggen ze.
In totaal ontving de Stad 58 brieven met opmerkingen over het project. Daar waren klachten bij over de hoge bevolkingsdichtheid, de hoogte van de gebouwen (sommige 13 verdiepingen hoog), maar ook over de slechte ontsluiting met het openbaar vervoer. Buurtcomité Bevrijders vindt bijvoorbeeld dat er een tram moet komen voor de extra inwoners en kantoren. Die is niet gepland, er komt wel een betere ontsluiting met de bus.
Er zijn ook grote zorgen over gentrificatie: er zijn geen sociale woningen voorzien terwijl het project naast een van de armste buurten in Brussel ligt.
Omstreden raamkozijnen
Van die bezwaren is weinig terug te vinden in het uiteindelijke advies. Dat focust vooral op technische kwesties. De hoogte van de ondergrondse parking (928 plaatsen) moet anders, en de nieuwe straat bij de appartementen moet wat breder, zodat bus 88 van de MIVB in de toekomst door Thurn en Taxis kan rijden.
De stad Brussel heeft geen bezwaren tegen de dichtheid. Door iets hoger te bouwen blijft er meer open ruimte en groen over, argumenteert het verslag.
Er gaat opvallend veel aandacht naar de raamkozijnen van het Maritiem Station. Die zijn waardevol en worden met te weinig respect behandeld. Oude exemplaren moeten dus worden gerenoveerd, de nieuwe moeten subtieler dan gepland zodat ze beter passen bij het historische gebouw. De overlegcommissie ziet ook liever geen getint glas met geïntegreerde zonnepanelen.
Eenzaam Molenbeek
Een partij luisterde wél naar de stadsverenigingen: de gemeente Sint-Jans-Molenbeek. Die formuleerde een streng minderheidsadvies. De appartementen op Thurn en Taxis zijn veel te klein. 20% moet drie of meer slaapkamers krijgen, om gezinnen naar de plek te lokken (in de plannen is dat slechts 5%). Autoverkeer in de woonwijk moet verboden worden, en de bouwpromotor moet investeren in sociale woningen die op een andere plek gebouwd worden.
Molenbeek staat alleen met die opmerkingen, het advies heeft dus weinig gewicht. Het is de gewestelijke administratie die uiteindelijk beslist over een vergunning.
Lees meer over: Brussel-Stad , Laken , Sint-Jans-Molenbeek , Stedenbouw , Economie , Thurn & Taxis , Extensa , Maritiemwijk , Neutelings Riedijk , noAarchitecten
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.