Brussels minister van Werk Clerfayt (Défi) zegt dat het Gewest klaarstaat om een eventuele sanering bij Audi Brussels op te vangen. Al komt het overgrote deel van het personeel van buiten Brussel.
Slechts 10 à 15 procent van de Audi-werknemers komt uit Brussel
Audi Brussels is een typisch voorbeeld van de mismatch op de Brusselse arbeidsmarkt. Hoewel de fabriek op wandelafstand van het stedelijk weefsel van Vorst ligt en makkelijk met het openbaar vervoer bereikbaar is, zijn er toch relatief weinig Brusselaars aan de slag.
De autofabriek heeft het streefdoel om het aantal Brusselse werknemers op de site te verhogen, maar samenwerkingen met arbeidsbemiddelaar Actiris en opleidingsdienst Bruxelles Formation ten spijt, blijft het contingent Brusselaars bij Audi Brussels al jaren rond een tiende van het personeel hangen. Veel werkloze Brusselse jongeren vinden er geen baan omdat ze niet over de juiste vaardigheden beschikken.
In totaal zijn er drieduizend vaste en vijfhonderd tijdelijke werknemers aan de slag in de autofabriek. Het aantal Brusselaars is beperkt tot 350 à 525.
Pendelaars
Ietwat cynisch: die situatie heeft als enige voordeel dat de directe sociale schok bij een eventuele sluiting van de fabriek relatief beperkt blijft voor het Brussels gewest.
"De grote meerderheid van de Audi-medewerkers zijn pendelaars," bevestigt Brussels minister van Werk Clerfayt (Défi) aan BRUZZ. "Maar er zijn toch nog steeds 10 à 15 procent Brusselaars. Mochten ze over een paar jaar hun job verliezen, staan we met Actiris klaar om hen te begeleiden naar nieuw werk."
Audi Brussels
Lees meer over: Vorst , Economie , Audi Brussels , Audi Brussels