De vakbonden bij Audi Brussels willen zo veel mogelijk jobs in de fabriek in Vorst redden. Bij ACV hopen ze op een alternatieve piste om een volledige sluiting te vermijden, BBTK heeft "weinig hoop op een oplossing."
Vakbonden pleiten voor maximaal jobbehoud bij Audi Brussels
De vakbonden zaten dinsdag samen met ontslagnemend premier Alexander De Croo (Open VLD) en minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS) in de Wetstraat 16. Aan tafel zaten ook twee vertegenwoordigers van formateur Bart De Wever (N-VA).
De politiek wil na de aankondiging van de herstructurering vorige week bekijken hoe er zoveel mogelijk jobs bij Audi Brussels gevrijwaard kunnen worden.
Weinig opties
De socialistische vakbond BBTK vreest dat er maar weinig opties meer zijn, zei secretaris Olivier Van Camp bij aankomst in de Wetstraat. De vakbond pleit voor werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT) voor de werknemers vanaf 60 jaar en benadrukt dat de toekomstige regering kan beslissen om die leeftijdsgrens lager te leggen. Bij Audi Brussels kan ongeveer 15 procent van de werknemers als ouder bestempeld worden, aldus Van Camp.
Ronny Liedts van ACV Metea wil daar voorlopig nog niet over spreken. De fabriek in Vorst zou bijvoorbeeld nog verder kunnen met de productie van onderdelen, of er zou alsnog een nieuw Audi-model uit de bus kunnen vallen, hoopt hij. "Pleiten voor maximaal jobbehoud is onze eerste prioriteit. We willen zoveel mogelijk mensen aan boord houden, en daarna zullen we pas spreken over hoe werknemers eventueel moeten afvloeien."
De bonden reageerden na afloop van de vergadering voorzichtig positief. "We voelen steun van de regering," zegt Liedts. De voorkeur van de premier zou net als die van de bonden gaan naar het behoud van jobs en de productie van wagens in Vorst. Liedts vermoedt wel dat de uiteindelijke beslissing niet bij de directie van Audi Brussels zal liggen, maar bij die van moedergroep Volkswagen in Duitsland. Het is niet duidelijk of de regering ook daar gaat onderhandelen.
De liberale vakbond ACLVB reageert daarentegen teleurgesteld. "Het is zorgwekkend dat er zo weinig duidelijkheid is over de toekomst van de site in Vorst. Transparantie is nochtans cruciaal in deze kwestie," aldus Stephan De Muelenaere, bestendig secretaris van de Liberale Vakbond.
Alle pistes bekijken
Volgens Franky De Schrijver (ABVV) zijn de regering - en ook de vertegenwoordigers van de formateur - in elk geval bereid om alle pistes te bekijken. Zo zouden er volgens hem terreinen ter beschikking kunnen worden gesteld om ervoor te zorgen dat de toeleveranciers dichter bij de fabriek in Vorst kunnen werken. "Maar vandaag ligt er nog niets concreets op tafel. We moeten kijken wat er uit Duitsland komt."
ACLVB wil in ieder geval dat de site niet sluit. "Deze site mag niet sluiten. De Audi Q8 is slechts één van de vele modellen binnen het Audi-gamma, om nog maar te zwijgen van de talloze modellen binnen de VW-groep die in Vorst geproduceerd zouden kunnen worden," verduidelijkt De Muelenaere. "Onze belangrijkste doelstelling is het binnenhalen van een nieuw model voor Audi Vorst, we zullen er alles aan doen om dit te realiseren."
Donderdag staat er een gewone ondernemingsraad op de agenda bij Audi Brussels. Op 22 augustus is er opnieuw een bijzondere ondernemingsraad gepland, waar fase 1 van de Wet Renault wellicht wordt opgestart, zegt Van Camp. De actiebereidheid bij het personeel is groot, volgens de BBTK-secretaris, maar momenteel staan er nog geen acties gepland.
De directie van Audi Brussels kwam eerder op de dag al langs op de Wetstraat 16, maar die legde geen verklaringen af.
Audi Brussels
Lees meer over: Vorst , Economie , Audi Brussels