Een actie van VéloFiets Anderlecht voor het circulatieplan in Kuregem leidde zaterdagvoormiddag tot verhitte discussies tussen voor- en tegenstanders van het nieuwe mobiliteitsplan.
Kuregem: actie pro circulatieplan mondt uit in verhitte discussies met tegenstanders
Al snel na de invoering van het circulatieplan in de Anderlechtse wijk volgde massale onvrede met de nieuwe verkeerssituatie, hoewel het om een testfase gaat. Een petitie tegen het Good Move-plan dat Kuregem in een autoluwe wijk moet transformeren, telt intussen al ruim 5000 handtekeningen, maar de organisatie VéloFiets Anderlecht wou zaterdag vooral aantonen dat niet iedereen uit de wijk tegen het plan is.
“Er is de voorbije weken vooral veel geluid vanuit de hoek van de tegenstanders gekomen, maar wij willen met deze actie de verhoogde leefbaarheid en verbeterde veiligheid benadrukken”, aldus organisator Christian Smets. “Het is niet de bedoeling om de confrontatie aan te gaan.”
‘Almacht van de straat’
De manifestatie vond niet toevallig plaats op de Kliniekstraat aan metrostation Clemenceau, een as die sinds de lancering van het circulatieplan deels omgevormd is tot voetgangerszone. Maar die nieuwe realiteit wordt niet zo nauw genomen door heel wat autobestuurders. Ook tijdens de actie negeren verschillende chauffeurs de nieuwe voetgangerszone en rijden ze er vlot door. De manifestanten worden gedwongen om uit te wijken naar het voetpad.
“Het kan niet dat de straat het voor het zeggen heeft”, vindt Smets. “Deze voetgangerszone moet gerespecteerd worden, anders knaag je aan de poten van de democratie. Dat de aanwezige politie weigert mensen erop attent te maken dat ze door een voetgangerszone rijden, is onacceptabel. We kunnen de buurt niet overlaten aan de almacht van de straat.”
Een halfuurtje na de start van de actie beslissen de aanwezige politieagenten om bestuurders die de Kliniekstraat willen inrijden toch een andere richting uit te sturen. Ondertussen worden de discussies tussen voor- en tegenstanders van het mobiliteitsplan heviger.
“Heel wat mensen zijn absoluut niet opgezet met dit plan”, aldus buurtbewoner Mouad. “Vroeger hadden we binnenwegen om sneller op onze bestemming of thuis te geraken. Nu zit alles potdicht, zeker op zondagen, wanneer het Zuidmarkt is. Ik ga naar het werk met het openbaar vervoer, maar daarvoor moet ik mijn kinderen afzetten op school. Dat duurt nu een halfuur langer. Ook boodschappen gaan doen met de wagen neemt veel meer tijd in beslag.”
Mouad vindt dat er overleg moet komen met het oog op aanpassingen van het circulatieplan. “Ecologie is belangrijk, maar ons welzijn ook. We zijn niet betrokken en ik denk dat de mensen die dit plan hebben opgesteld de buurt niet kennen.”
Spelende kinderen
Buurtbewoonster Pauline, die ook lid is van fietsersbond GRACQ, begrijpt de onvrede van haar buren. “Het is een beperking van de vrijheid, dat is zo. Maar we denken dat dit plan vooral positief kan zijn voor de buurt. Het is een drukke en dichtbevolkte wijk waar mensen vaak geen terras of tuin hebben en nu komt er ruimte vrij voor spelende kinderen, terwijl de veiligheid ook verbetert.”
Aanpassingen zijn mogelijk, klinkt het bij voorstanders, zolang ze niet ten koste gaan van de leefbaarheid en het verminderde transitverkeer. “Het is en blijft een testfase, maar je kan natuurlijk geen plan uitproberen als het gesaboteerd wordt.”
Daarmee doelen aanhangers van het circulatieplan op de verplaatste betonblokken en overschilderde verkeersborden die de verkeerssituatie in Kuregem begin augustus nog chaotischer maakten.
Definitief circulatieplan in 2023
Het Anderlechts gemeentebestuur liet eerder weten dat de geplande testfase ongemoeid zal blijven.
"Het is een werk van lange adem en we weten dat niet iedereen het plan met even open armen ontvangt, maar wij vinden wel dat een testfase in de eerste plaats getest moet kunnen worden," zei Stijn D'Hollander, kabinetschef van Anderlechts schepen van Mobiliteit Susanne Müller-Hübsch (Ecolo-Groen)
Volgend jaar in juni wil de gemeente Anderlecht een definitief circulatieplan voor de wijk goedkeuren.
"Het huidige plan zal continu worden opgevolgd en we kunnen eventueel en cours de route aanpassingen doen. Daarom zijn we ook vragende partij om zoveel mogelijk opmerkingen en suggesties te krijgen van bewoners uit de wijk," aldus D'Hollander. De suggesties moeten dan wel in de filosofie van het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move passen, klonk het. "Dat wil zeggen: doorgaand verkeer zoveel mogelijk uit de wijk weren. Er komt absoluut geen wijziging van onze politieke stellingname."
Ook activist Gerben Van den Abbeele was van de partij. Op sociale media beschrijft hij hoe de actie beëindigd werd. "Het moment suprême van de actie was toen de lokale politie de aanwezigen aanzette om om de voetgangerszone weer 'vrij te maken voor het autoverkeer'".
Good Move
Lees meer over: Anderlecht , actua , Mobiliteit , Good Move , circulatieplan , Circulatieplan anderlecht