De Mechelsestraat, een onopvallende zijstraat van de Adolphe Maxlaan en in die straat: een groot grijs en net zo onopvallend gebouw. Toch schuilt er achter die lange kale gevel een van de grootste cinemazalen van de vorige eeuw. In 1937 opende hier Cinema Variétés.
BIG CITY. Wanneer opent de verdoken Cinema Variétés ooit weer?
"Waarom sloot de prachtige Cinema Variétés?"
Vandaag is de ingang afgesloten met grote houten panelen, maar daarachter gaat een grote inkomhal schuil. Een glazen hokje is duidelijk het loket waar bezoekers kaartjes konden kopen, een ronde houten wand deed dienst als vestiaire. Jammer genoeg is de hele ruimte in verval. Van de art-deco-inrichting blijft zo goed als niets meer over. Maar met wat inbeelding is nog te zien wat het geweest is en vandaag nog had kunnen zijn.
Twee trappenhallen leiden naar de gigantische cinemazaal, waar ook concerten plaatsvonden. Dat kon op een halfronde scene voorin, die gebouwd werd op een draaiend plateau. De zaal is ongeveer zo groot als de Henry Le Boeufzaal van Bozar en heeft ook een erg hoog plafond. Dat plafond heeft de vorm van een cirkel en is helemaal uit glas gemaakt. Het initiële plan was om die open te schuiven op mooie zomeravonden, maar zo simpel was het niet. Het moest handmatig gebeuren en blijkbaar kon dat maar één keer uitgetest worden, want na die ene poging ging het systeem kapot.
Na de film konden bezoekers iets eten in de foyer op de eerste verdieping, waar een restaurant was en plaats voor een orkest.
Cinerama
Cinema Variétés was een van de vele bioscopen van het centrum. Begin 20ste eeuw schoten op de centrale lanen de cinemazalen als paddenstoelen uit de grond. Tussen de vele bistrots, cafés en schouwburgen had de Brusselaar een andere vorm van vertier ontdekt. Naar de film gaan werd zo populair dat de cinema's zelfs geen concurrentie waren voor elkaar. De Scala, Eldorado op het De Brouckèreplein, Cinema Métropole, Kursaal en Astor in de Nieuwstraat, de Miravaux, Plaza en Variétés in en rond de Adolphe Maxlaan.
(Lees verder na de foto's)
Maar met de opkomst van de televisie in de jaren 1950 kregen de bioscopen het moeilijk. Mensen bleven graag thuis om gezellig naar hun eigen scherm te kijken. Bioscopen probeerden zich te onderscheiden met nieuwe snufjes.
Cinema Variétés deed dat door het projectiescherm om te vormen tot een Cinerama: een filmvorm waardoor het als kijker lijkt dat je midden in de film zit. Een voorloper van de Imax. Ook dat was geen succes. Na twee jaar werd het weer afgebroken. Ook de jaren nadien bleven de cijfers van de zaal dalen. In 1983 sloot Cinema Variétés definitief.
Sinds dan staat het gebouw leeg, ondanks het enorme potentieel. Dat zag ook de vzw Bruxelles Laïque in, die jaarlijks het Vrijheidsfestival organiseren. Zij zijn de gelukzakken die het pand konden opkopen en er nu een nieuwe culturele hotspot van willen maken.
- VOLGENDE KEER Wat is het verhaal van de Brusselse Geuze?
BIG CITY: stel zelf je vraag
Elke week gaat BRUZZ met Big City op zoek naar antwoorden op jouw vragen over Brussel. Vragen allerhande over jouw stad stel je online aan de redactie.
De vraag met de meeste voorkeuren wordt onderzocht en beantwoord.
Ook een vraag over Brussel? Zet onze journalisten aan het werk en stel je vraag via het formulier.
Welke vraag wil jij graag beantwoord zien?
Big City
Lees meer over: Brussel-Stad , Film , Big City , Cinema Variétés , Adolphe Maxlaan , art-decobioscoop , buurtbioscopen , Bruxelles Laïque