James Ivory won vorig jaar een Oscar met zijn scenario voor de zomerse liefdesfilm Call me by your name. Dat maakt van hem de oudste winnaar ooit, maar laat ons een kat een kat noemen: hij heeft véél grotere artistieke merites.
Twintig tot dertig jaar geleden realiseerde de Amerikaan samen met zijn partner, de Indiase producent Ismail Merchant, enkele van de beste Britse kostuumdrama’s. Maurice kreeg destijds minder superlatieven dan A room with a view, Howards End en The remains of the day. Onterecht, zo leert de bioscooprelease van de gerestaureerde 4K-versie van Maurice.
James Wilby en een piepjonge Hugh Grant spelen twee Cambridge-studenten die verliefd worden op elkaar. Hun idylle doet niet onder voor die in Call me by your name, maar botst gruwelijk met de tijd waarin ze leven. In het Engeland van honderd jaar geleden wordt homoseksualiteit nog afgekeurd en bestraft.
Het vergt heel wat moed om in die moeilijke omstandigheden toch voor de liefde te durven kiezen. Hebben ze die wel of niet? Ontdek het voor het eerst of opnieuw. U vaart er wel bij.
Lees meer over: Brussel , Film , James Ivory , Hugh Grant , James Wilby , review , kostuumdrama
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.