Autofabriek Audi Brussels moet de productie van de elektrische Q4, die begin volgende maand in de fabriek opgestart zou worden, voorlopig on hold zetten. Dat heeft de directie maandag tijdens een bijzondere ondernemingsraad aangekondigd. De komende weken is er geen impact op de werkgelegenheid in de fabriek in Vorst, waar ook de Q8 e-tron van de band rolt. De gevolgen op langere termijn zijn onduidelijk, midden november zal er meer duidelijkheid zijn over de productieplanning.
Audi Brussels moet productie van beloofde elektrisch model Audi Q4 on hold zetten
Audi Brussels zou aanvankelijk tot midden 2026 zowat veertigduizend elektrische Q4's mogen bouwen. De installaties zijn daarvoor ingericht en moeten nog getest worden. Voor het uittesten zullen dit jaar nog honderd à tweehonderd wagens gebouwd worden, maar nadien gaat het model dus in pauze in Vorst.
"De directie heeft ons verzekerd dat het Q4-project niet opgeborgen wordt," zegt vakbondsman Franky De Schrijver (ABVV). Volgens vakbondsman Ronny Liedts (ACV Metea) heeft de directie ook meegedeeld dat er geen herstructurering op komst is. "Maar de werknemers zijn uiteraard wel ongerust, omdat er veel onduidelijkheid blijft. En ze zijn ontgoocheld na de inspanningen die ze geleverd hebben om de Q4 te kunnen bouwen."
Bij Audi Brussels werken drieduizend vaste medewerkers en zowat vijfhonderd tijdelijke. Het personeel van de ochtendploeg legde maandag het werk neer. Hoe lang de werkonderbreking zal duren, is niet duidelijk. Wellicht zal ook de avondploeg niet aan de slag gaan, zo is te horen bij de vakbonden.
Te weinig vraag en te duur
De Q4, een middelgrote SUV, wordt in de Audi-fabriek in Zwickau gebouwd, in het oosten van Duitsland. Omdat verwacht werd dat de fabriek in Zwickau niet aan de vraag tegemoet zou kunnen komen, zou Vorst die productie ondersteunen. Maar voorlopig ziet het ernaar uit dat Zwickau wel alleen aan de vraag kan voldoen.
De vakbonden bij Audi Brussels laten maandag verstaan dat de vraag naar elektrische wagens, zoals de Q4, minder goed is dan verwacht. In verschillende landen zijn subsidies teruggeschroefd, terwijl de aanschafprijs van dergelijke wagens aan de hoge kant is, zeker voor particulieren.
Daarnaast wordt verwezen naar de infrastructuur voor elektrische wagens, die nog niet overal op punt staat. En er is de dreiging van Chinese autoproducenten, die met goedkopere wagens op de markt komen.
Vrees voor tijdelijke werknemers
Audi-moederconcern Volkswagen maakte midden september bekend de contracten van 269 tijdelijke werknemers in de fabriek in Zwickau niet te verlengen, en verwees toen reeds naar de mindere vraag naar elektrische wagens. Vakbondsman Jan Baetens van ACV-Metea wijst erop dat bij Audi Brussels ook vierhonderd à vijfhonderd tijdelijke werknemers aan de slag zijn. "We hopen dat er in Brussel geen zelfde scenario komt zoals in Zwickau," aldus Baetens.
Peter D'hoore, de woordvoerder van Audi Brussels, zegt in een reactie dat de fabriek er "alles aan zal doen om het huidige personeelsbestand te behouden." Hij wijst er ook op dat de Q8 "goed loopt" en dat de markt van de elektrische wagens nog steeds stijgend is. "De verkoop van de Q8 gaat zeer goed en dat is ons basismodel bij Audi Brussels. Hierdoor hebben we stabiliteit."
Audi Brussels
Lees meer over: Vorst , Economie , Audi Brussels , Audi Brussels