Wie aan een klimaatbestendige stad werkt, denkt best ook na over de ruimte die auto's krijgen, zegt Camilla van Deurs, hoofdarchitecte van Kopenhagen.
Hoofdarchitecte Kopenhagen: ‘De auto moet plaats afstaan voor meer groen’
Meer weten over het dossier 'Klimaatbestendige stad'?
Wat doet Kopenhagen het best om zich aan te passen aan het veranderende klimaat?
Camilla Van Deurs: Investeren op een manier die ook de levenskwaliteit ten goede komt. Dat geldt voor de maatregelen voor klimaatadaptatie, maar ook voor fietsinfrastructuur of andere uitgaven. Geld in een regenpijp steken onder de grond is niet per se de beste oplossing. Het aan groene en blauwe ruimte besteden, aan meer biodiversiteit en minder lawaai wél.
“Geef politici een soort Co2-rekening bij elk project”
We zagen een hele rist projecten die best duur waren. Kan je zo'n aanpak wel op de hele stad uitbreiden?
Van Deurs: Nee. We hebben die parels, spectaculaire projecten. Het komt er nu op aan om ze ook met elkaar te verbinden tot een halsketting, via minder grote ingrepen.
Er is kritiek dat er nog altijd te veel geld naar ondergronds beton gaat om water te vervoeren en stockeren.
Van Deurs: Er zit best wat beton onder de grond, ja. In de toekomst moeten we naar een nieuw systeem waarbij politici ook een soort van Co2-rekening gepresenteerd krijgen bij elk project. Dat kan een stimulans zijn om water bovengronds op te vangen met oplossingen die ook andere stedelijke uitdagingen aanpakken.
U kent Brussel wat. Enig advies?
Van Deurs: Op een bepaald moment zal de stad haar relatie met de auto moeten veranderen, daar worstelen we hier ook mee. De extra ruimte voor meer groen kan je bijna enkel van de rijbaan en de parkeerplaatsen nemen. Dat vraagt overal in de westerse wereld politieke moed. De burgemeester suggereerde hier tijdens de verkiezingscampagne om een derde van de parkeerplaatsen op straat te schrappen. Was dat gelukt, dan hadden we een oppervlakte vrijgemaakt van 2,5 keer het grootste park van Kopenhagen. Wat in de jaren 1990 wel lukte, is elk jaar 2 tot 3 procent van de plaatsen schrappen, dat merken bewoners amper. Over een periode van tien jaar verander je de stad zo fundamenteel.
Stedenbouwkundige Jan Gehl hamert erop dat je de mentaliteit eerst moet veranderen voor je de stad verandert. In Brussel ontstond een halve volksopstand in wijken waar het autoverkeer werd aangepakt.
Van Deurs: We moeten het meer hebben over wat we winnen als we minder plaats geven aan de auto, niet over wat we verliezen.
Klimaatbestendige stad
Lees meer over: Brussel , Milieu , Stedenbouw , Klimaatbestendige stad , Camilla Van Deurs , Kopenhagen , klimaatverandering
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.