In de eerste twee maanden van het nieuwe jaar zijn voor het eerst meer benzinewagens dan dieselwagens ingeschreven in Brussel. De Citroëngarage in Sint-Jans-Molenbeek verkocht dit jaar bijvoorbeeld een vijftigtal benzinewagens aan particulieren, maar nog geen enkele diesel. Al is de sector niet onverdeeld gelukkig met die evolutie.
'Nog geen enkele diesel verkocht dit jaar'
Zo'n 6.645 benzinewagens en 6.335 dieselwagens. Dat zijn de nieuwe ingeschreven voertuigen in Brussel in de eerste twee maanden van 2018. In dezelfde periode vorig jaar werden er nochtans nog zo’n 1.500 méér dieselwagens dan benzinewagens verkocht. Maar nu is de vraag naar benzinewagens in de hoofdstad voor het eerst dus hoger dan die naar de variant op diesel. Een trend die in augustus 2017 al duidelijk werd op nationaal niveau, maar toen bleef het marktaandeel van de dieselwagen in Brussel wel nog het grootst.
'Veel veranderd op korte tijd'
Op korte tijd is er dus veel veranderd, beaamt ook Pascal Vandaele, verkoper bij de garage Citroën op de Gentsesteenweg in Sint-Jans-Molenbeek. “Twee jaar geleden maakten dieselwagens nog zo’n 60 procent van onze verkoopcijfers uit. Dit jaar zitten we aan een vijftigtal benzinewagens, maar nog geen enkele dieselwagen”, klink het. Het gaat dan wel over wagens die aan particulieren verkocht worden en niet via leasing als bedrijfswagens van de hand worden gedaan. Dieselwagens zijn als bedrijfswagen immers vaak fiscaal nog voordeliger.
Wie aan dieselwagen denkt, denkt sinds kort ook aan de lage emissiezone in Brussel die van kracht is sinds 1 januari 2018. Al heeft die maar een heel beperkt effect op de verkoop van wagens, zegt Joost Kaesemans van Automobielfederatie Febiac. “Brussel is maar weinig ambitieus aan de lage-emissiezone begonnen. Er zijn heel weinig auto’s die niet meer binnen mogen. Al zal het verbod wel steeds strenger en sneller worden uitgebreid bij dieselwagens dan bij vergelijkbare benzinewagens, dus dat zal naar verloop van tijd wel een effect beginnen spelen.”
"Klanten hebben het steeds vaker over de lage emissiezone"
Toch merkt de Citroënverkoper in Sint-Jans-Molenbeek wel dat klanten het er steeds vaker over hebben. “Onze kopers halen het vaak aan als argument, ja. Dat ze met een dieselwagen binnenkort nergens meer binnen mogen”, aldus Vandaele. “Op korte termijn is dat goed nieuws voor de autoverkoop, want veel mensen voelen zich genoodzaakt om een nieuwe wagen aan te schaffen. Maar ze hebben de mensen wel schrik aangejaagd. Het lijkt nu alsof het helemaal niet meer de moeite is om met diesel te rijden.”
Grotere wagens wel nog vaker op diesel
Maar mensen kiezen niet alleen uit milieubewustheid of omwille van de lage-emissiezone voor een benzinewagen. Het prijsverschil met diesel aan de pomp is ook gewoon veel kleiner geworden. “Maar het verschil qua verbruik blijft wel groot”, kadert Christophe Vloebergh, woordvoerder van Mercedes-Benz België. “Met een diesel doe je gemiddeld 800 kilometer met een volle tank, op benzine is dat vaak maar de helft.”
Net om die reden is de vraag naar diesel bij een merk zoals Mercedes-Benz, dat meer inzet op mensen die veel kilometers afleggen en met grotere wagens rijden, nog steeds wel aanwezig. “Natuurlijk is de tendens bij ons ook merkbaar, maar toch in mindere mate dan bijvoorbeeld bij massa-constructeurs.” Cijfers voor 2018 zijn niet meteen voor handen, maar volgens Vloebergh zakte het aantal verkochte dieselwagens bij Mercedes vorig jaar van 80 procent naar 72 procent van de totale verkoop in ons land. “Het is vooral bij de kleinere wagens dat er meer naar benzine gevraagd wordt.”
'Onduidelijke communicatie'
Ook al verloopt de evolutie bij Mercedes dus minder abrupt dan bij een merk zoals Citroën, toch heeft ook Vloeberghs zich zorgen over de “onduidelijke communicatie” van politieke instanties over bijvoorbeeld de lage-emissiezone. “Wanneer je waar nog binnen mag met welk model: het is allemaal te moeilijk en dus kiezen mensen vaker voor een benzinewagen. Terwijl onze dieselmodellen vandaag properder dan ooit zijn en ze het zelfs beter doen dan benzinewagens op veel vlakken.”
Intussen is de lage-emissiezone zelf dan wel van kracht, maar het registratie- en boetesysteem treedt pas in voege vanaf oktober 2018.
Lees meer over: Mobiliteit , diesel , benzine , LEZ
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.