© Immoweb

Parkeerverbod in 2023 voor beschermde art-nouveauwoningen die publiek toegankelijk zijn

CD, MW
© BRUZZ
05/12/2022
Updated: 07/12/2022 15.58u

In 2023 zullen voertuigen niet meer mogen parkeren voor beschermde gebouwen in Brussel die publiek toegankelijk zijn. Dat heeft staatssecretaris voor Stedenbouw en Erfgoed Pascal Smet beslist. Die beperking geldt niet voor privéwoningen.

Het Brussels Gewest wil zich tegen 2023 positioneren als wereldhoofdstad van de art nouveau. Veel van de gebouwen in de hoofdstad zijn het resultaat van deze artistieke beweging die aan het eind van de 19e eeuw furore maakte. De meeste van die gebouwen zijn ondertussen ook beschermd.

Vaak staan er echter voertuigen voor de panden geparkeerd, waardoor bewonderaars en toeristen niet altijd de mooiste foto's kunnen maken. Daarom wil staatssecretaris voor Stedenbouw en Erfgoed Pascal Smet (one.brussels-Vooruit) een parkeerverbod initiëren.

“In geen enkele andere stad van die aard is zoiets mogelijk. Je kan je toch niet inbeelden dat er wagens staan voor de Casa Milà in Barcelona?” Smet neemt de maatregel naar eigen zeggen “ter waardering van het Brussels erfgoed.”

Enkel voor beschermde gebouwen die publiek toegankelijk zijn

“Het gaat voor alle duidelijkheid over geklasseerde gebouwen die publiek toegankelijk zijn. Parkeren in de tuinwijk van Watermaal-Bosvoorde blijft dus mogelijk,” benadrukt Smet. Door eerdere communicatie van het kabinet ontstond namelijk de indruk dat het verbod gold voor álle beschermde gebouwen, ook degene in privéhanden. Maar dat klopt niet. "Al zou het wel kunnen, als de eigenaar vragende partij is", zegt de staatssecretaris aan BRUZZ.

Een mogelijke uitbreiding die onder andere Michel Gilbert zeker toejuicht. Hij is zelf eigenaar van vier art-nouveauwoningen in Brussel, waaronder het Hôtel Max Hallet. “Als bezoekers op die manier een mooie herinnering kunnen maken van het Hôtel Max Hallet, dan vind ik dat een goede maatregel.”

Hotel Max Hallet

| Hotel Max Hallet

Toch noemt Gilbert de maatregel niet prioritair. Toch niet in het licht van andere uitdagingen. “Ik denk dat het bijvoorbeeld belangrijker is om maatregelen te nemen die geklasseerde woningen energiezuiniger maken.”

“Energie-efficiëntie rond erfgoed is uiteraard een belangrijk topic waarrond gewerkt wordt,” reageert Smet. “Er zijn panden die beschermd zijn, die ondersteuning krijgen vanuit erfgoed.brussel. Het gewest voorziet ook subsidies.”

Logistieke steun bij openstellen beschermde privéwoning

Verder vraagt Gilbert ook logistieke steun bij het openstellen van zijn woning voor het brede publiek. “Maandelijks organiseert explore.brussels een tour langs herenhuizen. Mensen kopen een ticket voor die rondleiding,” legt hij uit. “Ik doe dat zelf, maar ik zou dus best wel hulp kunnen gebruiken voor de bewaking van het huis, zoals in een museum.”

Logistieke steun kan volgens Pascal Smet. “Dat hebben we ook gedaan met het Solvayhuis en Cauchiehuis. Er is financiële steun om een dergelijke woning open te stellen.”

Smet: “Voor alle duidelijkheid: ik ben blij dat vrijwilligers als Gilbert dit doen. En ja, ik begrijp dat het om een meerkost gaat, en als gewest willen we daar graag in tussenkomen. Net omdat het beleid het belangrijk vindt dat art-nouveauwoningen maximaal worden opengesteld.”

Openbaar onderzoek start 12 december

Het parkeerverbod wordt in 2023 bekrachtigd en opgenomen in de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordeningen (GSV).

Daaraan gekoppeld wil Smet ook inzetten op een heraanleg van de publieke ruimte voor de ingang van beschermde en publiek toegankelijke art-nouveauwoningen. “Dat zal op een esthetisch verantwoorde manier gebeuren, door het verbreden van het trottoir en het beplanten eventueel van de locatie.”

De tekst werd al in een eerste lezing goedgekeurd en zal op 12 december in openbaar onderzoek gaan.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni