Het Brussels Gewest is twee juridische procedures gestart om de doorsteek voor auto's aan de Oeverpoort te schrappen, een situatie die door buurtbewoners ook als 'Doodskaai' omschreven wordt. De aanpassing van de verkeerssituatie aan de promenade zou illegaal gebeurd zijn, omdat de Stad Brussel de verplichte procedures niet gevolgd zou hebben.
Raad van State buigt zich over 'Doodskaai'
Als gemeenten de indeling van een weg willen aanpassen, moeten ze een aantal procedures volgen: in dit geval moest er een stedenbouwkundige vergunning gevraagd worden, vindt het kabinet van mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A). Er moet een aanvullend reglement op het wegverkeer goedgekeurd worden, én de wijziging moet gemotiveerd worden.
Bij veranderingen moeten er ook een hele reeks adviezen gevraagd worden: van vervoersmaatschappij MIVB, de politie, en de bevoegde minister. De Stad Brussel heeft al die stappen niet gevolgd, zegt Smet, die daarom naar de Raad van State trekt. Hij vraagt de schorsing en vernietiging van de beslissing.
Als Smet gelijk krijgt, zal de Stad de doorsteek ongedaan moeten maken. Mobiliteitsschepen Els Ampe (Open VLD) kan dan wel besluiten om alsnog de nodige procedures te volgen om de Oeverpoort te doorbreken. (Lees verder onder de afbeelding)
Twee procedures
Het Gewest start tegelijk ook een procedure bij de rechtbank van eerste aanleg, een zogeheten milieustakingsvordering. Als het milieu geschaad wordt zonder motivatie (bij milieu hoort ook stedenbouw) kan de rechtbank een beslissing terugdraaien of dwangsommen opleggen.
De uitspraak van de Raad van State komt mogelijk al voor de zomervakantie, die van de rechtbank van eerste aanleg wordt verwacht na de vakantie.
Het Brussels Gewest kan daarnaast nog subsidies terugvorderen van de Stad. De aanleg van de Oeverpoort werd namelijk gesponsord via een wijkcontract voor stadsvernieuwing. Als zo'n project binnen de 15 jaar wordt aangepast, kan het Gewest het geld terugeisen, zei minister-president Rudi Vervoort (PS) eerder in het Brussels parlement.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Doodskaai , Oeverpoort , Handelskaai , Pascal Smet , Els Ampe
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.