Ondernemers in Brussel krijgen in de toekomst geen steun meer van de overheid als ze voor hun zaak een oude dieselwagen willen kopen. Het Brussels parlement heeft een voorstel van resolutie goedgekeurd dat de financiële steun voor te vervuilende voertuigen niet langer toestaat.
Geen overheidssteun meer voor dieselwagens van ondernemers
Lees ook: Lage-emissiezone: zeer traag van start
De Brusselse overheid heeft al een paar maatregelen genomen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Zo is er sinds 1 januari een lage-emissiezone (LEZ), waardoor de alleroudste diesels de stad niet meer in kunnen. Om die lijn door te trekken, werkt het Brussels Parlement ook aan een ordonnantie die ervoor moet zorgen dat ondernemers geen subsidies meer kunnen krijgen voor bedrijfsauto’s die onder een bepaalde euronorm blijven.
Een resolutie van Brussels parlementslid Jef Van Damme (SP.A) is daarover vrijdag goedgekeurd in het parlement. Die schrijft voor dat bedrijven voortaan uitsluitend ondersteuning krijgen voor voertuigen die minstens boven de Europese emissienorm 6 vallen. Die werd in december 2013 van kracht voor nieuwe personenwagens. Op termijn vraagt de resolutie om dat nog naar boven bij te stellen.
Zelfstandigen en KMO’s kunnen bij het Brussels Gewest onder bepaalde voorwaarden een subsidie krijgen als ze hun activiteiten opstarten of uitbreiden. Daar vallen ook investeringen in dienstwagens onder. Denk aan bestelwagens, koelwagens of foodtrucks. Tot nu toe waren er geen ecologische criteria voor, en konden dit dus ook vervuilende voertuigen zijn. “Dat klopt natuurlijk niet,” zegt Jef Van Damme. “Het is niet meer dan consequent dat men dit snel aanpast.”
Luchtkwaliteit
Lees meer over: Brussel , Politiek , Milieu , Luchtkwaliteit , diesel , luchtvervuiling , luchtkwaliteit , Euronorm
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.