BDW maakt het rapport op van minister van Openbaar Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V). De stadskrant vroeg ook het oordeel van Jef Van Damme (oppositie, SP.A) en Hervé Doyen (meerderheid, CDH).
Rapport Brigitte Grouwels: Veel goede wil, (te) veel gemeenten
G rouwels’ balans oogt op het eerste gezicht negatief. Grote werven zijn na vijf jaar nog altijd een werf, of werden niet gerealiseerd. Er zijn te weinig fietspaden. Het parkeeragentschap is nog altijd ‘opstartend’. Wat echter (te) vaak onder de mat wordt geveegd is dat Grouwels tegen machtige gemeenten moet opboksen die, hoewel ze vaak niet verantwoordelijk zijn, toch hun zeg moeten hebben bij elk fietspad dat er bij komt, en over elke parkeerplaats die wordt geschrapt. Die gemeenten stellen zich daarbij niet ondergeschikt op, wat nochtans de bedoeling zou moeten zijn. De gemeenten zijn in Brussel nog altijd oppermachtig. Maar Grouwels blijft zitten met de eindverantwoordelijkheid.
Dat zij als ‘trop flamande’ wordt gezien zegt meer over het gebrek aan empathisch vermogen van vele Franstaligen dan over haar Vlaams-zijn zelf. Wat voor Grouwels pleit, is dat onder haar voogdij de MIVB is uitgegroeid tot een goed transportbedrijf. Er werd vlot een nieuwe CEO gevonden en aangesteld. Trouwens: een stad met vele werven is een stad waar gewerkt wordt.
Wat Brigitte Grouwels ook goed heeft gedaan, als bevoegd minister voor de Haven dan, is beseft dat er in de moderne stad ook industrie kan zijn. Dat creëert jobs voor laaggeschoolden. Bovendien is er onder Grouwels begonnen met de integratie van de Haven in de stad. Het stedelijke logistieke centrum dat er op Schaarbeek-Vorming komt om de stad te bevoorraden is een goed voorbeeld.
Het oordeel van Jef Van Damme (oppositie, SP.A)
“Ook zijn er weinig fietspaden bijgekomen,” vervolgt Van Damme. “Wat er nu ligt is weinig ambitieus en vaak geen volwaardig fietspad te noemen. Behalve het fietspad op de Slachthuizenlaan is er geen fietspad op de Kleine Ring bij gekomen. De beloofde revolutie is uitgebleven. Men zegt wel dat Grouwels vaak wordt tegengewerkt door de gemeenten, maar de meeste projecten van Grouwels betreffen gewestwegen waarover de gemeenten niets te zeggen hebben.”
“De MIVB is een dubbel verhaal. Grouwels krijgt daar het voordeel van de twijfel. Maar de MIVB heeft dan ook een goede structuur, waardoor het een goed werkend bedrijf is. De metrostations blijven echter vaak te vuil en de prijzen voor tickets zijn de voorbije jaren de hoogte in gegaan. Grouwels heeft de slechte beslissing genomen om vervoer voor 65-plussers in Brussel betalend te maken. De taxisector heeft zij dan weer behoorlijk aangepakt.”
Van Damme besluit dat Grouwels wel een goede mobiliteitsvisie heeft, maar dat ze binnen de regering niet doorweegt. “Ze stelt zich nogal eenzijdig op en wordt gepercipieerd als te ‘Vlaams’ en te weinig compromisbereid. In een regering met drie groenen kan het toch niet zo moeilijk zijn om goede projecten met visie door te duwen?”
Het oordeel van Hervé Doyen (meerderheid, CDH)
“Waar ik me vaak aan gestoord heb, is aan de intentieprocessen tegenover Brigitte Grouwels. Die vind je vaak terug in sommige gemeenten waar zij projecten probeert uit te voeren. Zij zou ‘te Vlaams’ zijn. Ik wil daar niet in meestappen. Grouwels heeft altijd loyaal haar regeerakkoord uitgevoerd in samenspraak met de regering. Haar dus zogezegd Vlaams vinden is bête et méchant,” zegt Doyen.
“Grouwels heeft projecten geërfd van haar voorganger Pascal Smet (SP.A) en die uitgevoerd. De oppositie daartegen was dan ook vaak heel erg politiek en niet inhoudelijk.”
Het regeringsrapport
Lees meer over: Politiek , Het regeringsrapport
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.