Een parkeerbon onder je ruitenwisser vinden als je net iets te lang bent blijven plakken, het is in verschillende Brusselse gemeenten verleden tijd. Indien je niet betaalt voor je parkeerplek of je parkeertijd verstreken is, wordt dat niet langer opgemerkt door een parkeerwachter, maar wel door een scanwagen. Je hoort ze wel vaker voorbijzoemen, maar hoe gaat die controle precies in zijn werk?
BIG CITY. Hoe werken de scanwagens van het Brusselse parkeerbeleid?
"Hoe werken de scanwagens van het Brussels parkeerbeleid?"
Op elke elektrische scanwagen zijn acht camera's bevestigd. De chauffeur rijdt met het voertuig door straten waar betaald parkeren geldt of waar de parkeerschijf verplicht is. In die straten zet hij de camera's aan, die dan elke auto uit verschillende hoeken fotograferen. Het systeem verwerkt meteen de cijfercode van de gefotografeerde nummerplaat. Indien die nummerplaat niet werd ingegeven voor het juiste tijdslot in een parkeerautomaat, worden de foto's doorgestuurd naar de dispatching. Daar wordt elk geval afzonderlijk nog eens nagekeken: bijvoorbeeld om te checken of de bestuurder niet nog in de auto zat, of er al dan niet een mindervalide kaart zichtbaar was. Met die mindervalide kaarten zijn er in het verleden wat problemen geweest, omdat bestuurders die er een bezitten herhaaldelijk toch een bekeuring kregen.
Het parkeeragentschap parking.brussels heeft dat opgelost: wie zo'n kaart heeft, kan dat laten weten, zodat de nummerplaat in het systeem gelinkt wordt, net zoals dat gebeurt met een bewonerskaart.
In straten waar een parkeerschijf verplicht is, checkt de scanwagen met het herkenningssysteem of je auto daar in een later tijdslot nog staat. Snel je schijf naar een ander tijdstip doordraaien, maar wel op dezelfde plek blijven staan, is dus geen optie meer.
“Het is niet onze bedoeling om op deze manier zoveel mogelijk geld te verdienen, wel om te evolueren naar een eerlijk en op termijn uniform parkeerbeleid voor het hele gewest,” verduidelijkt Pierre Vassart, woordvoerder van parking.brussels. Het parkeerbeleid wordt op deze manier al toegepast in Anderlecht, Sint-Agatha-Berchem, Elsene, Evere, Ganshoren, Jette, Koekelberg, Molenbeek en Schaarbeek. Vorst komt als volgende gemeente aan de beurt.
Ook Brussel-Stad en Ukkel controleren met scanwagens, maar die worden niet beheerd door parking.brussels. “Het is voor een gemeente altijd een afweging om dit soort parkeerbeleid toe te passen,” vertelt Vassart. “Om met scanwagens te kunnen controleren, moet een bepaald soort parkeerautomaten aangeschaft worden, die de nummerplaten kunnen linken aan het systeem van de scanwagens. Op termijn zullen de meeste steden en gemeenten evolueren naar deze manier van werken.”
Onleesbare nummerplaat
Een scanwagen kan zo'n 1.200 voertuigen per uur controleren, een parkeerwachter maar 50, dat is 24 keer minder. En toch zullen ze niet uit het straatbeeld verdwijnen. “De werking van de parkeerwachters is complementair met die van de scanwagens,” legt Vassart uit. “Zo wordt er nog altijd manueel gecontroleerd en worden ze er ook op uitgestuurd, wanneer een nummerplaat onleesbaar is voor de scanwagen. Dat kan het geval zijn bij een vuile nummerplaat of bij een auto die te dicht tussen twee andere auto's geparkeerd staat.”
Toch kruipen er af en toe nog fouten in het systeem. Wie twijfelt aan de correctheid van een parkeerboete, kan die betwisten, vanaf nu ook online in een virtuele klantenzone. “We proberen onze werking continu bij te sturen. Maar het doel is niet alleen om tot een feilloze werking te komen, maar vooral om een mentaliteitswijziging teweeg te brengen bij de bestuurders,” zegt Vassart.
- VOLGENDE KEER: Maakte een Brusselaar ooit de snelste auto ter wereld?
BIG CITY: stel zelf je vraag
Elke week gaat BRUZZ met Big City op zoek naar antwoorden op jouw vragen over Brussel. Vragen allerhande over jouw stad stel je online aan de redactie.
De vraag met de meeste voorkeuren wordt onderzocht en beantwoord.
Ook een vraag over Brussel? Zet onze journalisten aan het werk en stel je vraag via het formulier.
Big City
Lees meer over: Brussel , Samenleving , Big City , scanwagen , parkeerbeleid