| De bovenste parkeerverdieping wordt niet gebruikt om te parkeren maar om te driften.

Park&Ride Coovi blijft leeg: ‘Er zijn dagen dat er maar één wagen staat’

Thijs Roelen
© BRUZZ
17/09/2021

Overstapparkings als middel om auto's in het centrum te weren, het is geen doorslaand succes. Zo wordt de 14 miljoen euro kostende parking Coovi in Anderlecht momenteel maar voor 2,5 procent benut. De geplande Park & Ride aan de A12 staat dan weer on hold. "Doordat er zoveel veranderingen gebeurd zijn bij shopping- en congrescentrum Neo, zit het parkingproject in de koelkast."

Het verkeer op de Brusselse Ring raast er op vrijdagmiddag met het nodige kabaal voorbij. Het debiet aan wagens dat op een minuut passeert over het viaduct, ligt hoger dan het aantal wagens dat daarnaast in de parkeergarage met zes verdiepingen staat. De Park & Ride Coovi in Anderlecht heeft plaats voor 1.300 wagens, maar vandaag staan er slechts een vijftigtal. In de periode dat we tevergeefs wachten op een gebruiker van de parking, neemt een verdwaalde witte Fiat de afslag richting de Park & Ride, maar de bestuurder keert om wanneer hij de slagboom ziet.

Dat de parking er vandaag grotendeels verlaten bijligt - ook bij het onthaal zijn de luiken dicht - is geen uitzondering. Parking.Brussels, dat de overstapparking beheert, geeft toe dat de bezetting momenteel slechts zo’n 2,5 procent bedraagt. “Er zijn dagen dat er slechts een wagen staat”, zegt woordvoerder Pierre Vassart van Parking.Brussels.

Modaliteitsshift

De overstapparking werd in 2019 geopend en kostte 14 miljoen euro. De parking zou, gelegen aan de metro- en bushalte Coovi, pendelaars uit het Pajottenland of ten westen van de stad moeten verleiden hun auto te laten staan aan de rand van de stad. Voor 3 euro kunnen ze een dag parkeren en het openbaar vervoer nemen.

(c) Belga Video : Beelden officiële opening COOVI Overstapparking.

Voorlopig zijn alleen de eerste twee verdiepingen van de parkeertoren geopend. De overige vier zijn overbodig. Op de bovenverdieping tonen bandensporen dat dit eerder een ontmoetingsplaats is voor autoliefhebbers, dan een cruciaal onderdeel in de modaliteitsshift in het Brussels verkeer.

“We hebben in het verleden een maximumbezetting van 20 procent gehaald”, zegt Vassart, die daarmee bevestigt dat de parking ook voor de coronacrisis nauwelijks gebruikt werd. “Er is een moeilijke start geweest voor dit project”, aldus Vassart. “Mensen moesten het nog leren kennen, de oprit was niet duidelijk aangegeven. De coronacrisis heeft alles volledig stopgezet natuurlijk. Inmiddels is het beter en proberen we wat meer campagne te voeren voor de parking. Er hangt bijvoorbeeld een grote poster op die zichtbaar is vanaf de Ring.”

Andere overstapparkings zitten wel vol

Dat de coronacrisis slechts voor een klein deel verantwoordelijk is voor de lage bezettingsgraad in Coovi, blijkt wel uit cijfers die andere parkings halen. Die van Stalle (die gratis is en zo ook door buurtbewoners en studenten wordt gebruikt) en Kraainem (enkel voor abonnees) staan zo goed als dagelijks weer vol, bevestigt Parking.Brussels.

Beide overstapparkings worden dan ook uitgebreid. Vassart: “Voor de parking in Stalle is het nog wachten op de stedenbouwkundige vergunning. De milieuvergunning is al binnen.” De huidige 400 plaatsen zullen worden uitgebreid tot 800. Ook in Kraainem wordt gemikt op 800, maar daar zijn de plannen nog minder concreet.

COOVI

| Op de eerste verdieping staat wel een aantal wagens geparkeerd.

Tijdens de opening van de P&R Coovi kondigde toenmalig minister van Mobiliteit Pascal Smet (One.Brussels) ook een nieuwe overstapparking aan de A12 aan voor 1.500 plaatsen. De toekomst van die parking is echter gelinkt aan het NEO-project, oorspronkelijk bedoeld als een shoppingcentrum, woonwijk, hotel en congrescentrum. Die laatste twee onderdelen zijn intussen al geschrapt. "Doordat er zoveel veranderingen bij NEO zijn gebeurd, zit het parkingproject in de koelkast", aldus Vassart. "De toekomst daarvan hangt af van het volledige project."

'Gekoppelde parkeertarieven en meer communicatie'

De Park&Ride Coovi was tijdens de vorige legislatuur een project waar Smet zich hard voor gemaakt heeft. Hij wijt de lage bezettingsgraad aan een combinatie van een gebrek aan een overkoepelend systeem van randparkings, gekoppeld aan parkeertarieven in het hele gewest en een gebrek aan communicatie. Concreet wil dat zeggen dat de parkeertarieven elders in de stad hoger moeten liggen dan bij de Park&Ride.

Huidig mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) was voorlopig niet bereikbaar voor een reactie.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni